Oorzaak Klachten toch Wagon

17 december 2004

Oorzaak Klachten toch Wagon

De gemeente Arnhem is er terecht vanuit gegaan dat de gezondheidsklachten op en in de omgeving van het station werden veroorzaakt door inhoud afkomstig uit een wagon. Bij hulpverleners is de stof uit de bewuste wagon in het bloed aangetroffen.
Bedrijven wilde eerder een schadeclaim op de gemeente loslaten omdat de trein "onterecht" zou zijn vastgehouden voor onderzoek. Op zich al curieus genoeg: wie gevaarlijke stoffen (laat) vervoeren, moet niet raar staan te kijken dat lading wordt onderzocht als er mysterieuze gezondheidsklachten onstaan. Nu de oorzaak lijkt aangetoond moet de gemeente naar mij mening het omgekeerde doen: de door de gemeente gemaakte kosten verhalen op de bewuste bedrijven.

Hieronder het artikel uit de Gelderlander en de laatste brief van gemeente aan bewoners.

Bedrijven dreigen met
forse claims
Door ERIK LOUWES en EELKO WESTER

ARNHEM - Treinvervoerder Railion en verlader Odfjell willen de tonnen schade verhalen die ze hebben geleden omdat een 'verdachte' goederentrein vorige week dagenlang 'onnodig lang' voor onderzoek heeft stilgestaan. Dat hebben Railion-woordvoerder René Holdert en Odfjell-directielid Marcel van den Nieuwendijk bevestigd.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat (baas van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat die de trein onderzocht) en de gemeente Arnhem worden mogelijk aangeklaagd.

Vorige week maandag is uit een wagon met een niet vastzittende deksel van een goederentrein de giftige en bijtende stof metyl-tert-butyl-ether (MTBE) geklotst, stelden burgemeester Pauline Krikke en brandweercommandant Paul Joosten. Daardoor kregen tientallen mensen gezondheidsklachten. Odfjell had de trein voor Shell geladen en Railion heeft de trein gereden.

Volgens Bart den Hartigh van het openbaar ministerie in Rotterdam, dat een onderzoek instelde naar de trein, is die 'klotstheorie' van tafel. "Er is niets met de trein en de wagon aan de hand geweest. Er is geen vloeistof gelekt."

Odfjell-directielid Marcel van den Nieuwendijk: "De trein heeft een week voor onderzoek op een cruciale en lastige plek op ons terrein gestaan. Het onderzoek heeft overdreven lang geduurd. Dinsdag was al duidelijk dat er niets aan de hand was. Maar pas vrijdagavond werd de trein vrijgegeven. We hebben twee klanten moeten teleurstellen. En natuurlijk hebben we grote imagoschade opgelopen." Ook Railion beschuldigt de IVW van onnodig lang werk. Zowel Odfjell als Railion hoopt binnen een paar dagen duidelijk de schade te weten.

De gemeente heeft nog niets vernomen van het OM in Rotterdam, aldus een woordvoerder. De goederentrein is vrijdagnacht alsnog, via Arnhem, naar de bestemming van Shell in Frankrijk gereden.

Geachte mevrouw, mijnheer,

Zoals wij u in voorgaande brieven hebben toegezegd, houden wij u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen rond het incident met de trein op het station Arnhem op 22 november 2004.
In de tijd tussen onze brief van 26 november en nu hebben wij ons voortdurend met deze zaak beziggehouden, omdat ook wij de oorzaak willen weten van het onwel worden van een aantal mensen op die dag.

In onze eerdere berichtgeving hebben wij al gemeld, dat er snel na de melding door de brandweer metingen zijn verricht rond de trein en op het station. De trein was geladen met methyl-tert-butylether (MBTE). Dit is een stof die wordt toegevoegd aan benzine. Bij deze metingen is niets gevonden. Later heeft ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne (RIVM) voortdurend gemeten en niets aangetroffen. Bij de nameting op het station, die wij voor alle zekerheid de dag erna hebben laten uitvoeren, is eveneens niets gevonden. Die constatering staat ongewijzigd overeind. Evenals het feit dat de sterke geur die de stof MBTE verspreidt, door niemand op het station Arnhem is waargenomen.

Wat wel geconstateerd moest worden, was dat bij een beperkt aantal mensen in de loop van de dag lichte klachten zijn ontstaan. Deze klachten bestonden uit keelpijn, tranende ogen, tintelend gevoel voor op de tong, hoofdpijn en misselijkheid. Het betrof mensen die vlak na het stoppen van de trein op het perron aanwezig waren. In de loop van de dag heeft zich via de informatietelefoon nog een klein aantal mensen met soortgelijke klachten gemeld. Met al deze mensen is contact onderhouden en de klachten bleken twee dagen na het ontstaan ervan bij iedereen verdwenen te zijn.

Toen in de avond van 22 november de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) bemerkte dat een van de deksels boven op de trein niet volledig afgesloten was, zijn wij er van uit gegaan dat hier een mogelijke oorzaak zou kunnen liggen. Op het moment dat de trein door de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat veilig werd verklaard, is deze vervolgens teruggekeerd naar Rotterdam. Daarna is het Openbaar Ministerie (OM) daar gestart met een justitieel onderzoek. In onze laatste brief hebben wij gemeld dat het OM op 26 november de trein had vrijgegeven en voorshands niet was gebleken dat er met de trein en lading iets aan de hand was. Het onderzoek van het Openbaar Ministerie zal worden voortgezet.

Inmiddels waren wij ook met een gemeentelijk onderzoek gestart om mogelijk andere oorzaken te kunnen uitsluiten. Samen met de Inspectie Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) regio oost zijn bedrijven, bodemsaneringen, bouwprojecten, rioolwerkzaamheden en schoonmaakwerkzaamheden in een ruim gebied rond het station onderzocht. Hoewel de rapportage nog niet geheel is afgerond, zijn er geen aanwijzingen van onregelmatigheden ten tijde van het incident gevonden, die verband kunnen houden met de klachten.

Om achter de oorzaak van de klachten te komen, hebben wij een aantal hulpverleners op 22 november gevraagd op vrijwillige basis bloed af te staan. Door bloedonderzoek kan wellicht worden vastgesteld of er concentraties van stoffen in voorkomen die het onwel worden zouden kunnen verklaren. Vijftien hulpverleners hebben hieraan meegewerkt. Het onderzoek is verricht door het RIVM. De resultaten zijn nu bekend. Het RIVM rapporteert dat in alle bloedmonsters de stof MBTE is aangetroffen. Hier ligt dan ook een mogelijke verklaring van de klachten. Deze stof komt overeen met de inhoud van de trein. Bekend is dat deze stof na een aantal dagen uit het bloed verdwijnt en daarmee ook de klachten. In de dagen na het incident kon worden vastgesteld dat alle mensen klachtenvrij waren. Nog nooit is aangetoond dat blootstelling aan de stof MBTE op langere termijn schadelijke effecten kan veroorzaken.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn, zullen wij u daarover informeren. Deze informatie komt dan ook op de website van de gemeente te staan.(www.arnhem.nl).
Hebt u vragen naar aanleiding van deze brief dan kunt u bellen naar 026-3773010. Dat kan op zaterdag, zondag en op werkdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Elly van Schoonderwalt