PvdA komt terug op fout?

9 december 2004

PvdA komt terug op fout?

Lovenswaardig initiatief van de PvdA om in de bres te springen voor de oud-gemeentewerkers van de Sita. Als SP hebben we onze steun dan ook al toegezegd. Maar één ding moet hierbij nog wel worden vermeld. Het was destijds de PvdA zélf die tegen de wens van de SP die akkoord ging met de uitbesteding van de Arnhemse Gemeentelijke Afvaldienst. De dreigende verslechtering van de positie van voormalig gemeenteambtenaren, die nu voor Sita en straks misschien wéér voor een ander bedrijf moeten werken of zelfs ontslagen worden, is in feite een logisch en kwalijk voortvloeisel van de destijds door de PvdA gesteunde plannen. Het huidig initiatief dat deze gevolgen moet repareren is goed, maar de PvdA zal óók moeten terugblikken op haar beslissingen uit het verleden.

Gelderlander:'Voorkom ontslagen Sita'
Door onze verslaggever

ARNHEM - De Arnhemse PvdA springt in de bres voor de vuilnismannen van afvalverwerker Sita. Volgens de partij dreigen zestig personeelsleden per 1 januari 2006 hun baan te verliezen. In de loop van 2005 wordt de inzameling en verwerking van het Arnhemse huisvuil voor het eerst Europees aanbesteed.

Aangezien Sita veel 'dure' ex-medewerkers van de voormalige Gemeentereiniging en ARA in dienst heeft, dreigt het de boot te missen. "Bedrijven als Ganzewinkel, AVR en DAR kunnen een goedkopere inschrijving doen", zegt PvdA-fractievoorzitter Tiemens. "Zij hebben geen ex-werknemers van de gemeente in dienst die duurder zijn omdat ze én ouder zijn én een betere cao hebben dan 'gewone' vuilnismannen."

Op verzoek van de PvdA houdt de raad maandagavond een spoeddebat over de kwestie. De partij stelt voor om in de aanbestedingsvoorwaarden op te nemen dat het huidige Sita-personeel tegen de huidige arbeidsvoorwaarden mag blijven doorwerken of wordt overgenomen. Tiemens: "Zo'n bepaling voorkomt een voor Sita oneerlijke, dus kansloze inschrijving. En het voorkomt dat er ex-ambtenaren op straat komen te staan."

Enkele jaren geleden, toen de gemeenten Arnhem, Rheden en Doesburg 'hun' ARA verkochten aan Sita, is afgesproken dat die gemeenten een inspanningsverplichting hebben jegens het vroegere gemeentepersoneel, 130 man sterk. Kern daarvan: mensen aan het werk houden. "Het Arnhemse college stelt zich op het standpunt dat die inspanningsverplichting vanaf 2006 niet meer geldt", zegt Tiemens. "Maar wij vinden dat die verplichting strikt genomen pas eindigt bij het uittreden van de laatste ex-gemeentemedewerker. Ik vind dat de gemeente onbetrouwbaar is als ze er nu al onderuit wil."

In een brief aan de PvdA laten B en W weten 'geen noodzaak te zien van het opnemen van het huidige Sita-personeel in de aanbestedingsvoorwaarden'. Het college stelt dat de gemeente zich juist zo min mogelijk met de aanbesteding moet bemoeien, omdat de marktwerking anders wordt verstoord. Met uiteindelijk duurdere afvalheffingen voor de burger als gevolg. Tiemens: "Ik noem dat een voorbeeld van de uitwassen van het neo-liberalisme. Het kost een Arnhems gezin hooguit drie euro om het Sita-personeel in dienst te houden."