âKunstâGras óf Grap?

16 februari 2005

âKunstâGras óf Grap?

SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem

Aan: college van B&W
Betreft: schriftelijke vragen art. 44 gemeentewet
Onderwerp: Kunstgras Middenberm Randweg/ Limburgsingel

Arnhem, 16-02-2005

Geacht college,

Dinsdag 15 februari heb ik Gerrie Elfrink, raadslid namens de SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem op de kruising van de Randweg en de Limburgsingel geconstateerd dat het gras op één van de daar aanwezige middenbermen was vervangen door kunstgras. Het kunstgras was op bijzonder professionele wijze aangebracht en sprong in het oog doordat het onnatuurlijk groen was en oogverblindend met zichzelf lag te pronken in het schijnsel van de koplampen van voorbijtrekkende autoâs.

De fractie van de SP is in verwarring en stelt hierbij de volgende vragen:

Is het kunstgras een leuk bedoelde grap van wethouder de Ronde en zijn ambtenaren?
Mogen we het college er dan op wijzen dat het nog géén 1 april is?

Kunstgras wordt in Arnhem sinds kort gebruikt om op te sporten.Gaat het hier dus niet om een vluchtheuvel maar om een nieuw trainingsveld om het tekort aan voetbalvelden terug te dringen? Welke vereniging gaat het nieuwe trainingscomplex dan binnenkort feestelijk inluiden?

Was het een stukje kunstgras wat was overgebleven na de aanleg van een kunstgrassportveld en leek het college het zonde om het zomaar weg te gooien?

Had de firma Leen Bakker een aanbieding waar het college geen weerstand aan kon bieden?

Gaat het hier om een briljant kunstwerk?
Waarom heeft college er dan voor gekozen om geen ruchtbaarheid te geven aan de aanschaf van dit unieke meesterwerk?

Gaan we hiermee meedingen naar de titel âGroenste Gemeente van Europa?â

Of gaat het hier om serieuze een proef? Wat moet de proef dan uitwijzen?
Gaat het college bij het slagen van de proef over tot het vervangen van al het gras in Arnhem door kunstgras? Worden de Arnhemse bloemen, planten, en bomen daarna ook vervangen door kunststofexemplaren? (lekker onderhoudsvrij!) Komen er dan ook plastic vogeltjes en plastic hondendrollen voor in het gras? Wordt de nieuwe wijk Schuytgraaf verder in Legosteentjes opgebouwd?

Hoewel het in principe niet erg is om ruimte te laten voor experimenten, is de fractie van de SP van mening dat er grenzen zijn aan het in de praktijk brengen van creatieve bedenksels.

De fractie van de SP wacht in spanning het antwoord op de vragen af.

Hoogachtend,

Gerrie Elfrink