De Geloofwaardigheid van een Voorzitter

8 februari 2005

De Geloofwaardigheid van een Voorzitter

Kan een raadslid dat opzettelijk de website van een politiek tegenstander vernietigd, voorzitter van een raadscommissie zijn?

Brief van de SP fractie aan de voorzitter van de gemeenteraad:

SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem
Arnhem, 08 februari â05

aan: de voorzitter van de raad
betreft: voorzitterschap commissie Econonomie en Sociale Zaken, ESZ

Geachte voorzitter van de gemeenteraad van Arnhem,

Op 19 januari j.l. werd het internetforum van ex-VVD-raadslid de heer Anno Zijlstra buiten zijn toestemming en medeweten grotendeels gewist. Uit onderzoek bleek dit te zijn gebeurt vanuit het stadhuis. Vervolgens kwam er een verklaring van VVD-raadslid mevrouw Van Gastel-Schäffner waaruit bleek dat zij het forum had gewist en dat dit âper ongelukâ zou zijn gebeurd. Spoedig werd echter via de provider een verslag van de verrichte handelingen openbaar en de beschreven gebeurtenissen daarin staan op gespannen voet met de bewering dat een en ander âper ongelukâ zou hebben plaatsgevonden. Mevrouw Van Gastel-Schäffner heeft tot op heden geen verklaring gegeven voor de tegenstrijdigheden tussen dit feitelijk verslag en de eerder door haar gedane bewering. Bij de fractie van de SP is dan ook overduidelijk de indruk onstaan dat mevrouw Van Gastel-Schäffner met opzet de website van de heer Zijlstra heeft gesaboteerd. Met deze acties heeft mevrouw Van Gastel-Schäffner naar de mening van de SP het aanzien van de Arnhemse politiek en de vrijheid van meningsuiting een zéér slechte dienst bewezen.

Het raadslidmaatschap van mevrouw Van Gastel-Schäffner is een zaak van de kiezer en Mevrouw van Gastel zelf. Haar functioneren binnen de fractie van de VVD is een zaak van de VVD fractie. Mevrouw Van Gastel-Schäffner is echter door de gemeenteraad van Arnhem benoemt tot voorzitter van de raadscommissie Economie en Sociale Zaken, ESZ. Uit hoofde van deze functie is zij tevens een van de vice-voorzitters van de gemeenteraad.

De hierboven omschreven zaken staan op gespannen voet met de geloofwaardigheid die de rol die een onafhankelijk voorzitterschap van een raadscommissie met zich mee moet brengen. De SP fractie in de gemeenteraad wenst dan ook het voorzitterschap van mevrouw Van Gastel Schäffner in de eerstvolgende raadsvergadering ter discussie te stellen. De fractie van de SP doet aan de voorzitter van de raad het verzoek dit onderwerp te agenderen.
Bijgevoegd een reconstructie door de heer van de Spreng van de gebeurtenissen op basis van de logfiles van de webserver die door de provider van de site beschikbaar zijn gesteld.

Hoogachtend,

G.E. Elfrink
Namens de fractie van de SP in de gemeenteraad van Arnhem

verslag van Martijn van de Spreng:

Woensdag 19 januari rond 11:30 hing Anno aan de lijn, zijn forum zou gehacked zijn, of ik tijd had hier even in te duiken. Ongeveer 95% van de berichten op het forum bleek verdwenen te zijn en Anno kon niet meer inloggen. Een zeer kwalijke zaak, het forum van Anno is een veelbesproken politiek forum, niet in onbelangrijke mate door de vaak messcherpe wijze waarop Anno zijn politieke opponenten en ex-collegaâs tot de orde roept of tracht aan te zetten tot bestere prestaties.

Na overleg met de internetprovider van Anno heb ik de beschikking gekregen over de logfiles van de webserver, in deze logfiles staat exact weergegeven wat er allemaal gebeurt op een website. Bijvoorbeeld welke paginaâs er zijn bekeken, hoe lang deze zijn bekeken, welke internetbrowser (bijvoorbeel Internet Explorer 5.0) of computersysteem (bijvoorbeel Windows XP) er gebruikt is. Het belangrijkste wat in deze logfiles staat is echter het IP adres van de computer van de bezoeker van de website. Een IP adres is een uniek nummer, elke computer op het internet heeft er een. Je kan dit vergelijken met met combinatie van een postcode en huisnummer, NL 6814 KC geeft bijvoorbeeld Nederland, Van Heemstralaan 53 te Arnhem. Dit adres bestaat maar 1x op de wereld. Een IP adres ziet er bijvoorbeeld als volgt uit: 62.58.152.150. Voor ICT-ers is dit adres te vertalen als VERSATEL-CUST-GEMEENTE-ARNHEM of ns2.arnhem.nl.

De logfiles zijn derhalve aan te voeren als waterdicht bewijsmateriaal. Zonder deze logfiles was nooit bekend geworden dat de aanslag vanuit het Arnhemse Stadhuis gepleegd zou zijn, waardoor de kans dat raadslid Margreet van Gastel met de billen bloot moest zeer klein zou zijn geweest.

Door de logfiles van de webserver van Anno te vergelijken met de logfiles van de proxyserver (de centrale internetcomputer) van de gemeente Arnhem is namelijk exact vast te stellen vanaf welke computer deze laffe daad gepleegd is, de persoon achterhalen is dan vrij simpel, de tijdstippen zijn namelijk bekend.

In de Gelderlander van 22 januari wordt geschreven dat Margreet van Gastel per ongeluk het forum van Anno heeft beschadigd, dat dit per ongeluk gebeurd zou zijn beschouw ik als een groot leugen. Omdat ik wil voorkomen dat ook deze kwestie na een mompelend âsorryâ door de Arnhemse politiek als afgehandeld beschouw word wil ik eenieder deelgenoot maken van de wijze waarop Margreet van Gastel het forum van Anno gesaboteerd heeft, en dat dit niet per ongeluk maar bij het volle verstand is gebeurd. Ik vind het daarbij schokkend dat factievoorzitter Theo Theijse van Gastel in de Gelderlander bijvalt.

19 Januari, 10:43
Margreet van Gastel neemt plaats achter de computer in de fractiekamer van de VVD Arnhem en opent het programma internet explorer, een programma waarmee je op internet websites kan bekijken. Hierna opent zij het forum van Anno (http://forum.annozijlstra.nl).

Margreet weet dondersgoed wat het internet is en weet ook prima hoe een forum werkt, zij mag immers gerekend worden tot het trouwe publiek van Anno dat zeer regelmatig de nieuwe berichten op het forum leest. Daarnaast is zij actief deelneemster van het internetforum van de VVD Arnhem. Het in de Gelderlander gelezen argument dat zij niet besefte dat zij meende de computer op het stadhuis opgeschoond te hebben en niet wist dat zij de âmailtjesâ ook echt van de site verwijderde is dan ook onjuist en staat in schril contrast met hetgeen in de Gelderlander vermeld is.

19 Januari, 10:44
De eerste discussie wordt door Margreet van Gastel verwijderd, dit doet zij door op een klein knopje te klikken. Dit knopje is alleen zichtbaar als je als beheerder ingelogd bent op het forum.

Anno Zijlstra heeft in het verleden de cruciale fout gemaakt door op dezelfde PC als waar Margreet nu achter zit als beheerder op zijn forum in te loggen, waarbij hij het vinkje 'Log me automatisch in bij elk bezoek' aangevinkt heeft. Hiermee gaf hij iedereen die achter deze computer plaatsnam de mogelijkheid tot het verwijderen en veranderen van onderwerpen. Het heeft echter enkele maanden geduurd voordat hier misbruik van gemaakt werd.

Tussen 10:44:50 en 10:55:31 zijn er 13 topics verwijderd, dit is een niet gering aantal. Het is mij dan ook geheel onduidelijk waarom Margreet in de Gelderlander aangeeft dat zij mailtjes weggooide. Zij is zoals eerder aangegeven immers actief deelneemster op internetfora en weet dus dondersgoed het verschil tussen e-mail (electronische post) en een forum (een discussieplatform).

19 Januari, 10:55
Margreet ziet onderaan het forum een knopje âGa naar het administratiepaneelâ en klik hierop, Het administratiepaneel is een soort programma waarmee beheer gevoerd kan worden over het forum. Gebruikersaccounts en berichten kunnen gewijzigd of verwijderd worden. Margreet klikt op het account van Anno Zijlstra en wijzigt hier een aantal belangrijke gegevens, waardoor Anno niet meer in kan loggen op zijn eigen forum. Ook hiermee wordt aangetoond dat doelbewust gesaboteerd is, dit is geen kwestie van uit frustratie en knopje indrukken en niet de gevolgen overzien.

19 Januari, 10:59
Margreet van Gastel klikt in het menu van het administratiepaneel op âForum beheerâ. Met het forum beheer kunnen forums gewijzigd of verwijderd worden. Een forum is een soort hoofdonderwerp, een mapje waarbinnen meerdere van de eerdergenoemde discussie gevoerd kunnen worden.

Margreet wijzigt nu iets in één forum, wat deze wijziging was is niet bekend omdat later het forum compleet verwijderd is.

19 Januari, 11:01
Margreet van Gastel klikt in het menu van het administratiepaneel op âgebruikersbeheerâ en opent het programma âNiet toegestane namenâ. Hier typed zij âAnno Zijlstraâ in. Hiermee voorkomt zij dat iemand met de gebruikersnaam Anno Zijlstra zich ooit nog kan registreren op het forum. Wederom een voorbeeld van doelbewuste sabotage.

19 Januari, 11:03
Margreet van Gastel heeft de smaak nu goed te pakken en klikt in het menu van het administratiepaneel weer op âForum beheerâ. Daar waar zijn om 19:59 één forum heeft gewijzigd worden nu geen halve maatregelen genomen, in krap twee minuten tijd worden 12 complete fora verwijderd, inclusief alle discussies en berichten welke binnen deze fora gevoerd werden. Deze actie is desastreus voor het forum van Anno, vele tientallen discussies met daarin enkele duizenden berichten welke in de afgelopen 2½ jaar door diverse deelnemers op het discussieforum geplaatst zijn worden vernietigd.

19 Januari, 11:06
Margreet verlaat het administratiepaneel en keert terug naar het publiek toegankelijke deel van het forum, hier aanschouwt zij het resultaat van haar acties en verlaat de website.