de Kwestie Kappen met Kappen

18 februari 2005

de Kwestie Kappen met Kappen

Gisteren heb ik samen met raadsleden van PvdA, Groen Links en VVD, wethouder de Ronde en twee ambtenaren een rondgang gemaakt door de Arnhemse wijk Elderveld. Wethouder de Ronde wilde graag uitleg geven over de uitvoering van het Project Buiten Gewoon Beter in Elderveld (de bedoeling van dit project is het op orde brengen van het zwaar achterstallig onderhoud van stoep, straat en groen in de Arnhemse wijken). Het project werd namelijk stilgelegd omdat de coalitiefractie van Zuid Centraal met een collegecrisis dreigde als de kap van bomen in Elderveld door zou gaan. De rondgang voerde langs tientallen te kappen bomen. Een aantal bomen waren inderdaad ziek en ook stonden er veel bomen op een ongelukkige manier in parkeervakken geplant, waardoor de wortels telkens het wegdek vernielen, wat een erg rommelige indruk geeft. Aan de andere kant zijn bewoners blij met bomen in hun buurt en áls er al gekapt moet worden dan moet er voor elke gekapte boom ook een worden teruggeplant.

Bij elke boom vertelde de deskundige ambtenaar een logisch klinkend verhaal waarom deze niet kon blijven staan. Op een gegeven moment kwamen we op een locatie waar acht niet al te florisante boompjes tussen de parkeervakken stonden. Ook het wegdek lag er door wortelvorming slecht bij. Volgens de wethouder was de buurtgroep hier van mening dat de bomen uit de weg geruimd konden worden en omdat er in de directe omgeving genoeg groen te vinden was hoefde er ook niet herplant te worden. "Dus als ik bij een van deze huizen aanbel dan krijg ik van de bewoners te horen dat de bomen weg kunnen?", vroeg ik de wethouder. "Als het goed is wel", was het antwoord. Ik belde aan bij nummer 4 en een vrouw deed open. Ik legde de situatie uit een legde haar de vraag voor of de bomen moesten blijven of verdwijnen. "Blijven" was haar antwoord. Collega Frans Schoenmakers belde aan bij nummer 8. Ook hier deed een vrouw open. Ze had er nog niet goed over nagedacht, maar verdwijnen hoefden de bomen van haar nou ook weer niet per sé. Ook op andere plekken in de wijk spraken wij met bewoners en overal kregen we te horen dat de bewoners dol waren op de bomen in hun buurt en dat als er al gekapt zou worden, dan moest er ook worden herplant.

Wethouder de Ronde moet zich nog maar eens goed achter de oren krappen het komende half jaar. Rest mij nog de bewoners van Elderveld te bedanken voor hun mening. Ik ben in elk geval blij dat de Arnhemmers zo van bomen houden!

Brief aan bewoners Elderveld van Chris de Ronde
de bewoners van de wijk Elderveld

Geachte heer/mevrouw,

Zoals u misschien gehoord of in de Gelderlander gelezen heeft, is er over het kappen van bomen in de wijk Elderveld veel politieke consternatie ontstaan, en dan met name over het kappen van bomen in buurt 91 (Elderveld-Zuid). De gemeente wil om redenen van onderhoud en overlast in buurt 91 driehonderd bomen kappen. Over deze ingreep is overleg geweest met bewoners in de buurt. De kap van de bomen zou in februari plaatsvinden. Enkele bewoners van Elderveld hebben tegen de kap van een aantal van de bomen bezwaar gemaakt. Op initiatief van de partij Zuid Centraal heeft de raadscommissie VROM maandagavond het bestuur van de gemeente dringend geadviseerd de kap van bomen in Elderveld volledig stil te leggen en nogmaals in overleg te treden met de bezwaarmakers. Om een collegecrisis af te wenden heb ik besloten dit advies op te volgen.

Wat gaat er nu gebeuren?
Door het zogenaamde kapmoratorium moet de gemeente het kappen van bomen en daarmee ook een groot deel van de werkzaamheden voor het project Buiten Gewoon Beter een half jaar uitstellen. Tussen 1 maart en 1 augustus mogen er namelijk geen bomen worden gekapt (volgens de Flora- en Faunawet). Als verantwoordelijke wethouder betreur ik het ontstaan van deze situatie en de daaruit volgende vertraging voor de Buiten Gewoon Beter-werkzaamheden in Elderveld. Ik ga volgende week in gesprek met de bewoners die bezwaar hebben gemaakt tegen het kappen van de bomen om zo snel mogelijk uit deze impasse te komen. Het kapverbod geldt niet voor bomen die een risico vormen voor de veiligheid. Uitstel van de kap van deze bomen zou onverantwoord zijn.

Waarom wil de gemeente eigenlijk bomen kappen?
In Arnhem koesteren wij het groen in de stad. Lange tijd is er echter te weinig tijd en geld gestoken in het onderhoud van het groen. Nu brengen we het groen in het kader van Buiten Gewoon Beter op basisniveau, onder andere om overlast te voorkomen en om het groen voortaan, ook op de lange termijn, met het beschikbare budget te kunnen onderhouden. Het kappen van bomen hoort bij dit onderhoud. De gemeente kapt de bomen omdat ze bijvoorbeeld te dicht op elkaar staan (dunning), omdat ze overlast of onveilige situaties voor bewoners veroorzaken, omdat ze door wortelwerking schade aan straten en stoepen veroorzaken, of omdat ze door omstandigheden te weinig ruimte hebben om te groeien.

Hebben bewoners hun wensen kunnen uiten over het kappen van bomen in hun wijk?
De gemeente heeft de lijst met te kappen bomen in buurt 91 opgesteld in overleg met bewoners van de buurt en met de projectgroep Groen (dit is een deelgroep van de klankbordgroep Elderveld waarin vertegenwoordigers van de hele wijk zitting hebben). De projectgroep Groen en bewoners die aanwezig waren op de inloopavond voor buurt 91 op 9 september 2004 hebben suggesties aangedragen op het ontwerpgroenplan dat de gemeente voor buurt 91 had opgesteld. De gemeente heeft dit plan vervolgens, waar mogelijk (er speelden namelijk tegenstrijdige belangen van bewoners), aangepast aan die wensen.

Mag de gemeente zomaar bomen kappen?
Iedereen, dus ook de gemeente, moet voor het kappen van bomen die een diameter hebben van meer dan 25 centimeter een vergunning aanvragen. Voor bomen die dunner zijn, of bomen die gekapt worden omdat ze te dicht op elkaar staan (dunning) is geen vergunning nodig. In buurt 91 gaat het om circa 146 bomen waar geen kapvergunning voor nodig is en circa 140 bomen (waaronder enkele bomen die verplant gaan worden) die wel vergunningplichtig zijn. De gemeente heeft in oktober in de Arnhemse Koerier een kapaanvraag voor deze bomen gepubliceerd. Op deze kapaanvraag zijn dus, zoals gezegd, enkele bezwaren binnengekomen. Op dringend verzoek van de raadscommissie is nu dus de kap van alle bomen (ook die waar geen vergunning voor nodig is) stilgelegd.

Heeft u nog vragen?
Met deze brief wil ik u informeren over de situatie die ontstaan is naar aanleiding van het politiek initiatief van Zuid Centraal en de bespreking in de raadscommissie VROM. Mocht u na het lezen van deze brief toch nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de heer Arthur Reuvers, projectleider van Buiten Gewoon Beter in Elderveld, op telefoonnummer (026) 377 4397.

Met vriendelijke groet,

C.F. de Ronde