Het is weer zover!

19 februari 2005

Het is weer zover!

Het is weer zover. De veiligheid van Arnhems jongste burgers is weer eens uit het oog verloren: gevaarlijke speeltoestellen. Twee jaar geleden kwam de SP in actie tegen de schandalige toestand van de speeltoestellen in Malburgen-West. Met succes overigens want de toestellen werden, na enige schermutselingen tussen de Gemeente en woningbouwvereniging Volkshuisvesting over de vraag wie nu verantwoordelijk was, netjes opgeknapt of vervangen door fonkelnieuw speeltuig.

Dit keer is het Bert Geurtz die melding maakt van onveilig speelgrei in de wijk Rijkerswoerd.
Bert, ga jij er achteraan of doe ik het?

De kwestie uit Malburgen heb ik voor de aardigheid ook nog even uit de oude doos gehaald:

SP stelt vragen aan college over slechte staat speeltoestellen in Malburgen
01-09-2002 ⢠Bij een rondgang door de Arnhemse wijk Malburgen-West heb ik moeten constateren dat de daar aanwezige speeltoestellen in een uiterst slechte staat verkeren.Spelen is op een aantal toestellen helemaal niet meer mogelijk, simpelweg omdat het hout waarvan de toestellen gemaakt zijn compleet aan het wegrotten is.De veiligheid van Arnhems kleinste burgers wordt hierdoor ernstig in gevaar gebracht.
De SP fractie is van mening dat kinderen zoveel mogelijk onbezorgd moeten kunnen spelen.Malburgen-West staat weliswaar (al enige jaren) op de nominatie voor âwijkvernieuwingâ maar het kan niet zo zijn dat zoiets voor de gemeente Arnhem aanleiding is om simpelweg alle verplichtingen ten aanzien van een fatsoenlijk onderhoud te verzuimen. Die indruk word helaas wel gewekt.Malburgen-West is meer dan een hoop gebouwen die tegen de vlakte gaan: er wonen en leven hier mensen!

Enkele SP-leden hebben de moeite genomen navraag te doen bij de gemeente. Een passage uit het verslag wat ze hadden met âde contactambtenaar van Stadsontwikkeling voor Volkshuisvestingâ -zoals ze de betreffende âambtenaarâomschrijven- kan ik niet nalaten hieronder te vermelden:

âSpeeltoestellen mogen wegrotten, want als ze nieuwe zouden neerzetten zouden bewoners daar rechten uit doen geldenâ.
Met andere woorden: rechten rotten niet,speeltoestellen wel, dus laat die toestellen rotten tot de rechten vergeten zijn en opgelucht kan worden geconstateerd dat de gevaarlijke resten worden opgeruimd zonder enige vervanging.

Hierbij stelt de SP fractie de volgende vragen:

Is het college bereid om:

1. Er ONMIDDELIJK voor te zorgen dat bovengenoemde speeltoestellen verwijderd worden, omdat zij een gevaar vormen voor spelende kinderen?

2. Er voor zorg te dragen dat nieuwe toestellen geplaatst zullen worden en daarbij uit te gaan van wensen en ideeen die door ouders en kinderen van aangedragen worden.

3. Hierbij niet op een dubbeltje te kijken omdat de gemeente in de ogen van de SP fractie wel wat goed te maken heeft bij de kleinste burgers van Malburgen-west.

De SP fractie verzoekt u deze vragen met de hoogst mogelijke spoed te beantwoorden.

Hoogachtend,

Gerrie Elfrink
Raadslid voor de SP fractie in de gemeente Arnhem.

SP blijft college doorzagen over verrotte speeltoestellen
13-10-2002 ⢠SP- raadslid Alies Hoek heeft tijdens de afgelopen raadsvergadering middels mondelinge vragen opheldering gevraagd over de nog immer niet vervangen speeltoestellen in Malburgen-West. Het college van B&W legt de schuld van het nalatig onderhoud nu geheel bij de Stichting Volkshuisvesting Arnhem neer en heeft in ieder geval beloofd actie te ondernemen. De SP is van mening dat dit wel snel resultaat moet opleveren, anders zal opnieuw zowel binnen als buiten de raadszaal tot actie worden overgegaan. Na afloop van de ondervraging kreeg GroenLinks wethouder de Ronde, verantwoordelijk voor de toestand van de speeltoestellen, van Alies Hoek een stuk vermold hout, afkomstig van een van de Malburgse toestellen, aangeboden. "Als geheugensteuntje zodat hij niet vergeet snel actie te ondernemen." aldus het SP raadslid.