Impuls tegen Bedelen en Criminaliteit

9 februari 2005

Impuls tegen Bedelen en Criminaliteit

Hieronder een discussiestuk van de SP fractie met suggesties voor het tegengaan van bedelen en criminaliteit in en rond de Arnhemse binnenstad en het wijzen op een alternatief hiervoor.

Impuls tegen bedelen en criminaliteit
Discussiestuk van de Arnhemse SP fractie. 08-02-2005

Illegaal kaartverkoop en bedelen in en rond Arnhemse binnenstad
Veel dak en thuislozen kiezen ervoor om hun inkomen aan te vullen door in en rond de Arnhemse binnenstad te gaan bedelen of illegaal kaarten te gaan verkopen. Het gegeven dat het bedelverbod en het verbod op illegaal uitventen nauwelijks wordt gehandhaafd draagt in hevige mate bij aan het voortbestaan van dit fenomeen.

Fatsoensnorm ontbreekt
Omdat het bedelen of uitventen zonder vergunning niet is toegestaan is er géén enkele fatsoensnorm waaraan de illegale kaartverkoper / bedelaar zich hoeft te houden. Er is géén standplaatsregeling waardoor het regelmatig voorkomt dat bezoekers van de binnenstad met een âoverkillâ aan illegale kaartverkopers en bedelaars worden geconfronteerd. Bovendien houden sommige verkopers er straffeloos agressieve verkoopmethodes op na.

Overlast, criminaliteit en imago
De verkoper van de kaarten haalt deze uit cafés, waar deze kaarten gratis kunnen worden meegenomen. Het product kent voor de klant dus geen enkele meerwaarde. De eigenwaarde van de verkoper wordt hierdoor dus niet verhoogd. Vaak wordt ook gebruik gemaakt van gestolen kaarten uit o.a. boekwinkels. Het mag duidelijk zijn dat naast overlast, een en ander het imago van de dak- en thuislozen in Arnhem ernstige schade toebrengt.

Alternatief voorhanden
De fractie van de SP is van mening dat er korte metten met dit ongewenste fenomeen moet worden gemaakt. In de nieuwe APV zijn niet voor niets mogelijkheden hiervoor opgenomen. Een krachtdadig optreden is naar de mening van de SP zowel in het belang van de bezoekers áls van de groep dak en thuislozen omdat voor het illegaal venten en bedelen een véél beter en bovendien legaal alternatief bestaat: Straatkrant Impuls.

Straat Magazine Impuls
Impuls Straatmagazine verschijnt maandelijks in de steden Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn en heeft een oplage van 10.000 per maand. Impuls maakt deel uit van Passade, instelling voor zorg en welzijn in Arnhem. Dak- en thuislozen kopen voor 1 euro per stuk de straatkrant in bij het distributiecentrum en gaan vervolgens de straat op om de Impuls voor ⬠1.60 te verkopen.

Bedelen en illegaal kaartverkoop bedreiging voor Impuls
Het voortbestaan van Straatkrant Impuls wordt echter bedreigd door het grote aantal bedelaars en illegale kaartverkopers in het centrum van Arnhem. Doordat veel mensen geld geven aan de bedelaars of illegale kaartverkopers loopt de Impulsverkoper veel potentiële klanten mis. Veel potentiele verkopers van Impuls kiezen ervoor om om te gaan bedelen of illegaal te venten omdat dit enerzijds straffeloos kan gebeuren en anderzijds aan het verkopen van Impuls voorwaarden verbonden zijn. Deze voorwaarden vormen echter de kracht van Straatkrant Impuls.

Eerbaar werk
In tegenstelling tot bedelen óf het illegaal venten van waardeloze of gestolen kaarten is het verkopen van Impuls eerbaar werk. Het zorgt niet alleen voor inkomen maar bevordert ook de sociale contacten en vaardigheden van de verkoper. Het haalt de verkoper uit het isolement en zorgt voor arbeidsritme, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en zelfvertrouwen én omdat de kranten moeten worden ingekocht, leert de verkoper op een verantwoorde manier met geld omgaan.

Imago
Impuls verkopers hoeven niet meer over te gaan tot bedelen, illegaal kaartverkopen of criminaliteit. Dit ontlast de burger en het werk van de politie en zorgt bovendien voor meer eigenwaarde bij de verkoper. Het imago van de dak- en thuislozen kan door dit alles op een positieve manier beïnvloed worden. Dit in tegenstelling tot het fenomeen bedelen en illegale kaartverkoop.

Fatsoenlijke verkoopmethodes
Verkopers dragen een badge met foto en naam en/of een gele dagpas met naam en verkooplocatie. Zij zijn gehouden aan fatsoenlijke verkoopmethodes en bovendien is er een standplaatsregeling zodat een âoverkillâ in een bepaald gebied vermeden wordt.

WWB en uitstroom naar de arbeidsmarkt
Impuls is ook positief voor de toekomst van de verkoper. De doorstroommogelijkheden naar de arbeidsmarkt worden door het verkopen van Impuls bevorderd. In het kader van de WWB kan een succesvol Impuls ook op dit punt voor de gemeente aantrekkelijk zijn.

Vrijwilligers
Bij Impuls zijn ook vrijwilligers actief. Zij zorgen voor o.a. de volgende zaken: overdracht van Impuls aan dak- en thuislozen op het distributiekantoor, begeleiding van (onervaren) verkopers, afwikkelen van de dagelijkse administratie, het lopen van een dagelijkse ronde langs de verkoopplaatsen in de stad. Met het verdwijnen van Impuls zou ook dit kostbare vrijwilligerswerk verloren gaan. In het kader hiervan willen wij het college tevens wijzen op het door haar onderstreepte streven om te komen tot een toename van het vrijwilligerswerk in de gemeente Arnhem.

Voorlichting
Daarnaast zorgt Impuls voor voorlichting over dak- en thuislozen. Dit gebeurt door de inhoud van het blad, maar ook door voorlichting te geven aan de hoogste klassen van het basisonderwijs. Verkopers bezoeken samen met de organisatie scholen en er wordt toelichting gegeven op het fenomeen dakloosheid. Dit initiatief zorgt voor een betere beeldvorming over daklozen. Het blad Impuls heeft ook een kinderpagina. Met het verdwijnen van Impuls zou ook dit nuttige werk verdwijnen.

Financieel aantrekkelijk
Aangezien de gemeente Arnhem subsidie verstrekt aan Passade en in samenwerking met de provincie is besloten tot een bijdrage aan Impuls om het voortbestaan van het blad in 2005 te garanderen, is het ook vanuit financieël oogpunt voor de gemeente aantrekkelijk om in combinatie met het stimuleren van straatkrant Impuls, maatregelen te nemen tegen illegaal venten en bedelen in en rond de Arnhemse binnenstad

Tot slot:
De fractie van de SP vraagt het college van B&W in de eerste plaats om een reactie op dit discussiestuk. In de tweede plaats vraagt de fractie om inzicht in de maatregelen die tot op heden door het college zijn genomen om het illegaal venten en bedelen in de pratijk tegen te gaan. In de nieuwe APV zoals die vorig jaar is vastgesteld zijn hiervoor immers mogelijkheden opgenomen. Wat is tot op heden met deze mogelijkheden gedaan? In de derde plaats wil de SP fractie van het college weten welke maatregelen het college zal nemen om het illegaal kaartverkoop en bedelen in en rond de Arnhemse binnenstad tegen te gaan en het Straatmagazine Impuls te stimuleren.

zie ook: de website van Impuls