Oplichting Arnhemse Woningzoekenden

9 februari 2005

Oplichting Arnhemse Woningzoekenden

Het is de fractie van de SP bekend geworden dat via de website marktplaats.nl Arnhemse woningzoekenden het slachtoffer zijn geworden van oplichting. Mensen die een via deze website aangeboden woning wilden gaan huren, moesten een flink bedrag aan borg betalen waarna de "verhuurder" niets meer van zich liet horen. De slachtoffers konden fluiten van hun geld en naar de woonruimte. Daarnaast blijken er via marktplaats.nl ook woningen te huur worden aangeboden die in het bezit zijn van woningbouwcorporaties. Hier is dan ook sprake van illegale onderhuur. Navraag bij de politie heeft het bestaan van beide fenomen in Arnhem bevestigd. Middels schriftelijke vragen maant de SP het college tot actie over te gaan. Illegale onderhuur dupeert woningzoekenden, onderhuurders en de belastingbetaler en kan beter worden bestreden door een koppeling te leggen tussen de gegevens van hetpersoonsregister van de gemeente en de databank van de woningbouwvereniging. Op dit moment ontbreekt een dergelijke koppeling in Arnhem. In andere steden worden dergelijke bestanden wel met elkaar verbonden.

SP fractie in de gemeenteraad van Arnhem

Arnhem 09-02-2005

Aan: het college van B&W
Betreft: schriftelijke vragen art 44. van de gemeentewet
Onderwerp: Illegale onderhuur & oplichting van woningzoekenden via marktplaats.nl

Geacht college,

Zoals bekend is er al geruime tijd een krapte op de woningmarkt in Arnhem. Voor betaalbare huurwoningen bestaan zeer lange wachttijden. Woonbemiddelingsbureauâs zijn in dit gat van de woningnood gedoken en maken van de urgentie bij woningzoekenden gebruik door erg hoge bemiddelingskosten te vragen en veel kamerverhuurders vragen van hoge huren voor woningen en kamers van relatief lage kwaliteit. Naast deze twee verschijnselen die gedijen bij woningkrapte blijken ook twee andere ongewenste fenomen de kop op te steken; Illegale onderhuur en oplichting van woningzoekenden via internet.

Oplichting
Het is de SP fractie bekend geworden dat via de website www.marktplaats.nl in Arnhem kamers en woningen te huur worden aangeboden, waarvoor een flink bedrag aan borg en/of huur moet worden aanbetaald. Vervolgens laat de âverhuurderâ niets meer van zich horen en kan de geïnteresseerde woningzoekende fluiten naar zijn of haar geld en woonruimte. Navraag bij de politie heeft de SP geleerd dat dit fenomeen zich in Arnhem met enige regelmaat voordoet. Er is al verschillende malen aangifte gedaan.

Illegale onderhuur
Via dezelfde website www.marktplaats.nl worden daarnaast met enige regelmaat woningen te huur aangeboden die bij nadere beschouwing in het bezit blijken te zijn van een van de woningbouwcorporaties in Arnhem. In feite gaat het hier dus om het aanbieden van illegale onderhuur. Navraag bij woningbouwvereniging Vivare bevestigt het bestaan van dit fenomeen en men gaf aan enige actie op dit terrein te ondernemen. Ook is het verschijnsel bij de politie bekend. Woningbouwvereniging Volkshuisvesting moest op het moment van dit schrijven het antwoord op de vragen schuldig blijven. Illegale onderhuur is uitdrukkelijk verboden en verstoord ook de reglementaire toewijzing van huurwoningen. Iets wat zeker in tijden van krapte op de woningnoodmarkt als ongewenst moet worden bestempeld. Helemaal omdat de illegale onderhuurder zich aan alle regels ten aanzien van goed verhuurderschap kan onttrekken.

Koppeling van gegevens ontbreekt
Navraag bij de corporaties heeft de SP fractie tevens geleerd dat op dit moment niet alle mogelijkheden voor de bestrijding van illegale onderhuur worden benut. Zo is er geen koppeling tussen de gegevens van de gemeente (persoonsregister) en de gegevens van de corporaties. Een dergelijke koppeling zou de opsporing van illegale onderhuur aanzienlijk vergemakkelijken. In andere steden wordt wel met een dergelijke koppeling gewerkt.

Bestrijding op lange en korte termijn
Bovengenoemde verschijnselen kunnen op de lange termijn het meest effectief worden bestreden door een einde te maken aan de krapte op de woningmarkt. SP is echter van mening dat ook op de korte termijn maatregelen genomen moeten worden.

Hierbij stelt de fractie van de SP de volgende vragen:

â¢Zijn bovengenoemde verschijnselen bij het college bekend?
â¢Heeft het college een beeld van de omvang van deze verschijnselen?
â¢Is het college met de SP van mening dat deze fenomenen als ongewenst moeten worden bestempeld?
â¢Wat doet het college op dit moment om deze fenomenen tegen te gaan?
â¢Welke stappen gaat het college ondernemen om deze fenomenen tegen te gaan?
â¢Gaat het college over tot het instellen van een koppeling van gegevens om de opsporing van illegale onderhuur te bevorderen?