Vitesse tekort “slechts” 3 miljoen

4 februari 2005

Vitesse tekort “slechts” 3 miljoen

Vitesse zal dit seizoen afsluiten met een tekort van "slechts" 3 miljoen. Dit zegt directeur Paul v.d. Kraan. Het woordje "slechts" is nog op zijn plaats ook als je de tekorten in ogenschouw neemt waar zijn voorgangers mee op de proppen wisten te komen. Van de Kraan geeft aan met de saneringen op schema te liggen. Met één ding ligt de club echter niet op schema en dat is het terugbetalen van de lening aan de gemeente. Over twee jaar moet wel worden begonnen met terugbetalen en dan moeten ook inkomsten en uitgaven weer in balans zijn gebracht. Van de Kraan heeft dan ook nog een zware taak voor de boeg. Slaagt Van de Kraan hier niet in dan is de kans levensgroot dat opnieuw de pleuris uitbreekt en dat de gemeenteraad zich weer over het lot van de club moet gaan buigen. In het verleden is dit zéér schadelijk gebleken voor sponsoring en snelheid van handelen. Eén ding moet het Vitesse van anno 2005 worden meegeven; met minder uitgaven weten ze sportief méér te presteren dan voorgaande jaren. Het huidige bestuur maakt ook een veel meer betrouwbare indruk. Daar staat weer tegenover: slechter kon ook haast niet! Overigens is het grootste blok aan het been van de gemeente niet de niet terugbetaalde lening maar de 'onderhoudslasten" van Gelredome. Jaarlijks brengt de gemeente hiervoor 1,3 miljoen euro naar het stadion.