College: duidelijkheid over Moskee

8 maart 2005

College: duidelijkheid over Moskee

De Islamitische Unie moet kiezen wat voor moskee ze wil, vindt wethouder Sander van Bodegraven (Ruimtelijke Ordening). âÃf een moskee met allerlei functies waardoor ze een regionaal karakter krijgt. Dan moet Budak zijn zoektocht primair buiten Klarendal/Sint Marten verrichten. Ãf een moskee van beperkte omvang. Dan kan Budak doorzoeken in Klarendal/Sint Marten.â

Dat zegt wethouder van Bodegraven in een interview met de wijkkrant Klarendal. De afgelopen weken sprak ik enkele malen kort met van Bodegraven over de verwarring die door de gemeente op dit punt was gezaaid. De presentatie van het de niet geringe wensenlijst van de heer Budak van de Islamitische Unie voor een grote Moskee met allerlei aanvullende functies op een gemeentelijke informatie en discussieavond riep zeer veel vraagtekens bij bewoners op. Omdat de betrokken wethouders Van Bodegraven (Ruimtelijke Ordening) en De Ronde (Wijkwethouder Klarendal) beiden schitterden door afwezigheid bleef de komst van een MegaMoskee naar de dichtbebouwde volkswijk boven de markt hangen. Ook in de daarop volgende weken gaf de gemeente geen duidelijkheid richting de bewoners van Klarendal en Sint Marten en de leden van de Islamitsche Unie.
Naar de mening van de SP een ernstige fout in de communicatie. Nu de wethouder deze duidelijkheid alsnog geeft zal de SP afzien van een interpellatie (ondervraging in de gemeenteraad) over dit onderwerp. Wel betreuren we het dat deze duidelijkheid niet veel eerder is gegeven.

Het gehele interview is binnenkort te lezen in de wijkkrant van Klarendal. De wijkkrant verschijnt ook online.

Hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier lees je meer over de historie van dit onderwerp