Kartika vs Bolkestein

7 maart 2005

Kartika vs Bolkestein

In de linkerhoek: Kartika Liotard. In de rechterhoek: de Bolkesteinrichtlijn.

De SP afdeling Rheden organiseert volgende week een thema-avond over de Europese Dienstenrichtlijn. Speciale Gast is Kartika Liotard.
Als je al weet wat "Bolkesteinrichtlijn" inhoudt en ook weet wie Kartika Liotard is, dan hoef ik je alleen dit nog te vertellen:

woensdag 16 maart

19.30 uur

het Klokhuis

Rheden

Weet je dat allemaal nog niet, klik dan hieronder op

Woensdag 16 maart a.s.:
Openbare SP thema avond: De Europese Dienstenrichtlijn met Kartika Liotard.

Binnenkort vindt in het Europees Parlement het eerste debat plaats over de Europese Dienstenrichtlijn. Deze richtlijn is ontwikkeld door de heer Bolkestein, voormalig lid van de Europese Commissie en bedoeld om een vrij verkeer van diensten binnen de Europese Unie mogelijk te maken.

Voor de lokale samenleving heeft de dienstenrichtlijn ingrijpende gevolgen op de arbeidsmarkt en de kwaliteit van diensten. De richtlijn schrijft o.a. in grote lijnen voor dat bedrijven die diensten uitvoeren in een ander land niet gehouden zijn aan het stelsel van (o.a. milieu-, arbo-,) vergunningen en in cao's vastgelegde arbeidsvoorwaarden die in het land waar de arbeid wordt verricht gelden. Wel zijn zij verplicht om zich aan het stelsel van vergunningen en arbeidsvoorwaarden te houden in het land van oorsprong (vestiging). Hoewel het minimumloon van het land waar de arbeid wordt verricht geldt, geldt de loonheffing van het land van oorsprong. Dit houdt in dat werknemers uit andere landen met een bruto lager loon, netto aanzienlijk meer overhouden dan hun Nederlandse collega's.

Diensten - ook in onze gemeente - kunnen dan door werknemers uit andere Europese landen aanzienlijk goedkoper en onder veel minder strenge milieu-regels en arbeidsvoorwaarden worden uitgevoerd. Gevolg is dat de werkloosheid aanzienlijk zal stijgen en het kwaliteitsniveau van de diensten zal dalen. Het Midden en Kleinbedrijf ziet ook grote nadelen voor hun branche, veel bedrijvern zullen de buitenlandse concurrentie niet aankunnen en failliet gaan. Gemeenten, die nu al voor de uitvoering van hun publieke taken financiëel in een moeilijke positie verkeren, zullen dankbaar gebruik maken van de mogelijkheid om o.a. via aanbestedingen taken aan (goedkope) bedrijven en werknemers uit andere Europese landen over te laten. Controle op naleving van geldende regels (zowel die van het land waarin de dienst word uitgevoerd als die van het land van oorsprong van de dienstverlener) wordt een verantwoordelijkheid van het land van oorsprong. De gemeente in Nederland staat dan buitenspel. Om die reden zijn alle college- en raadsleden voor dit debat persoonlijk uitgenodigd, om met de burgers na te denken over de gevolgen van deze dienstenrichtlijn.

Onder de dienstenrichtlijn valt 70 % van het Europees economisch verkeer en ca. 50 % van alle Europese werknemers. Om die redenen zijn ook de vakbonden een fel tegenstander van deze richtlijn. Ook zij zijn voor de avond uitgenodigd.

Kartika Liotard is rapporteur Dienstenrichtlijn voor de Europese commissie Milieu en Volksgezondheid en europarlementarier namens de SP. Voor meer informatie kijk op de websites van de europese unie en de politieke partijen, www.europadecentraal.nl en www.dienstenrichtlijn.nl.
De thema-avond is op woensdag 16 maar a.s. in het Klokhuis in Rheden en begint om 19.30 uur met koffie.

Woensdag 16 maart a.s.:
Openbare SP thema avond: De Europese Dienstenrichtlijn met Kartika Liotard.