Mariet Berendsen, Arnhemmer van de Week!

11 maart 2005

Mariet Berendsen, Arnhemmer van de Week!

Iedereen is bekend met de privatiseringswoede die Nederland de afgelopen jaren heeft geteisterd. Iedereen weet ook dat de beloofde voordelen voor de burger zijn uitgebleven en dat het veel ellende heeft opgeleverd en nog zal opleveren. Zo heeft ook de privatisering van het gemeentelijk afvalbedrijf voor veel ellende gezorgd. Deze problemen zullen maandag tijdens de raadsvergadering onderdeel van discussie zijn.

In 1994 was de gehele gemeenteraad lyrisch over de privatisering van het afvalbedrijf. De gehele gemeenteraad? Nee niet de gehele gemeenteraad! Eén partij bleef zich moedig verzetten en waarschuwde destijds al voor de gevolgen die we nu allemaal kennen. Die partij was de SP onder aanvoering van fractievoorzitter Mariet Berendsen. Omdat het besluit van toen, maandag weer helemaal actueel is, wil ik hierbij Mariet Berendsen voordragen als Arnhemmer van de Week bij de website van Pro-Arnhem.

Verslag van de bijdrage van Mariet Berendsen in de gemeenteraadsvergadering van 1994 bij de behandeling van het voorstel om het gemeentelijkafvalbedrijf op afstand te zetten. De SP stemde als enige partij tegen.

SP (mevr. Berendsen) stelt dat de politiek tegenwoordig is gericht op afslanking van de overheid, op marktgericht werken. Het afstoten, verzelfstandigen of privatiseren van diensten. Maar met welk doel? De markt maakt er een puinhoop van gelet op de stijgende werkeloosheid, de uitholling van de sociale en bestaanszekerheid, daling van service-niveau. De markt brengt niet veel goeds. De arbeidsproduktiviteit wordt zo opgeschroefd dat mensen ziek worden of zelfs in de WAO raken. En de politiek zet vervolgens de WAO op een minimum. De Kerntakendiscussie is 1politiek nooit echt gevoerd, maar gaandeweg is afstoting al ingevoerd. De samenvoeging van GVA en GSM heeft verslechterend uitgewerkt op het voorzieningenniveau. Ook over de onderbrenging van het GEWAB in NUON hoort de fractie geen enthousiaste verhalen, zelfs negatieve. Als men de mens centraal stelt kan alleen de overheid zelf de zaken beter regelen en uitvoeren.
Het verzelfstandigen van de afvalstoffendienst is een tussenoplossing voor het in handen houden van de gemeente en privatiseren. Doel van de N.V. ARA is volgens de wethouder niet winstmaximalisatie, maar wel wordt al gesproken over winstuitkering na 1999. Verder is er volgens de wethouder een zorgplicht naar de werknemers. Maar zonder het opschroeven van de werkdruk zullen de prijzen van de N.V. te hoog zijn; de klanten betalen dan teveel. Het zou goed zijn dat, wanneer er bij optimale werkomstandigheden er toch winst wordt geboekt, dat wordt teruggegeven aan de gebruikers.
Slechts via commissarissen en jaarverslagen is er straks nog minimaal en achteraf invloed via de raad. Voor samenwerken tussen gemeenten is een N.V. niet nodig. Het is dan nog maar een klein stapje af van privatisering. Niet uitgesloten is dat privatisering eraan komt, zodat de fractie tegen het voorstel stemt.