Stem van Gelderland

22 februari 2006

Stem van Gelderland

In de uitzending van de Stem van Gelderland van TV Gelderland van vanavond verschenen ook enkele Arnhemse politici ten tonele. Lea Manders beweerde met droge ogen dat haar partij Zuid Centraal altijd al de strijd was aangegaan tegen de hondepoep in de stad. Dat er de afgelopen vier jaar niets aan was gebeurd, lag dan aan de andere partijen.
Feit is wel dat Zuid Centraal nooit een stevig anti-hondepoepbeleid heeft bedongen in het collegeakkoord. Dit had zij gemakkelijk kunnen doen, want Zuid Centraal maakt immers deel uit van de coalitie. Zo belangrijk was dit dan toch ook weer niet voor de partij van mevrouw Manders.

Aan het einde van de uitzending aandacht voor het fenomeen "lokale splinterpartij". Het ging dan met name om eenpersoonsfracties die ontstaan na afsplitsing van een zittende fractie. TV Gelderland had Lenneke Jaspers uitgenodigd. Mevrouw Jaspers vertrok een aantal jaren geleden bij Leefbaar Arnhem en nam haar zetel mee. Martin van Meurs van Leefbaar Arnhem (tegenwoordig Pro Arnhem) was ook aanwezig.

De twee opponenten maakten er geen fraaie vertoning van. Jaspers begon verrassend genoeg heftig te ontkennen dat ze was afgesplitst. De partij was uiteengegaan. Dat is de zuivere versie volgens mevrouw. Voor de kijker was het allemaal nauwelijks te volgen. De modder vloog over en weer en werd er heel veel door elkaar heen gepraat. In plaats van een inhoudelijk debat over splinterpartijen kreeg de kijker een priv