Geachte heer Huurman

21 maart 2006

Geachte heer Huurman

Jaap Huurman, voormalig raadslid voor de PvdA en statenlid voor diezelfde partij schreef mij afgelopen vrijdag onder de kop "beste Gerrie" een open brief in de Gelderlander. Huurman ontkent daarin niet alleen het gebrek aan draagvlak onder de bevolking voor het Rijnboogplan, hij presteert het zelfs om de verkiezingsuitslag zo uit te leggen dat we daarin juist een steun voor het plan zouden moeten zien.

Helaas voor Huurman gaat zijn redenatie aan alle kanten mank. Wat we er wel uit kunnen halen is dat Huurman blijkbaar van mening is dat draagvlak onder de Arnhemmers van groot belang is voor het al dan niet door gaan van het plan. En dat voor iemand die telkenmale een referendum over dit prestigeproject tegen hield. Hieronder mijn antwoord op de brief van de heer Huurman, die ik ook aan de krant verzonden heb:

Geachte heer Huurman,

In uw ingezonden brief in de Gelderlander van afgelopen vrijdag geeft u een gekunstelde en onjuiste duiding van de verkiezingsuitslag. Naar uw mening heeft de kiezer bij de gemeenteraadsverkiezingen laten weten dat het Rijnboogplan doorgang moet vinden.

Uw redenering begint bij het uitsluiten van het verzet tegen Rijnboog als mogelijke reden voor de spectaculaire winst van de SP. De winst van zowel PvdA als SP zou geheel en al moeten worden toegeschreven aan de de landelijke kopstukken Bos en Marijnissen. Dit wordt een alinea verder in uw brief weer onkracht doordat u de winst van de PvdA opeens wel weer toeschrijft aan haar aanhoudende steun aan het Rijnboogplan. Dit denkt u te kunnen doen door erop te wijzen dat de PvdA in Arnhem meer steeg dan het landelijke gemiddelde van die partij. Dat dit voor de Arnhemse SP in nog grotere mate geldt, wordt door u voor het gemak maar even vergeten.

Waar u ook aan voorbij gaat is het feit dat de PvdA in de gehele stad bijna twee keer zoveel stemmen haalde als de SP. Maar uitgerekend in het centrum werd de SP aanzienlijk groter dan de PvdA. Durft u echt te beweren dat het Jan Marijnissen en niet het verzet tegen Rijnboog was die de SP tot de grootste partij van het centrum maakte?

Verder wijst u erop dat alle andere tegenstanders van het Rijnboogplan verloren. Dit is onjuist. De ChristenUnie, die samen met SP en Pro Arnhem deel uitmaakt van de harde kern van het verzet steeg van 2,9% naar 4,2% van de stemmen. Zuid Centraal maakte van Rijnboog helemaal geen campagne-item en verliezer D66 is in tegenstelling tot wat u beweert een voorstander van Rijnboog. De partij stemde onlangs uit protest toch tegen omdat de PvdA op arrogante wijze een geldig referendumverzoek van burgers torpedeerde. Dat de andere voorstanders GroenLinks, CDA en VVD ook veel stemmen verloren, wordt door u ook maar niet vermeld.

Maar nog opmerkelijker dan uw onzinnige redenering is de conclusie die u er aan verbind. De SP zou akkoord moeten gaan met Rijnboog omdat de stembusuitslag volgens uw lezing zou uitwijzen dat een doorgang van het plan