Vragen over de problemen bij de politie

21 juni 2006

Vragen over de problemen bij de politie

Geacht College,

In de krant hebben we berichten kunnen lezen over klachten van vier oud-medewerkers van de politieregio Gelderland-Midden die betrekking hebben op niet-integere bejegening door een aantal leidinggevenden binnen het korps en het niet honoreren van loopbaanwensen. Inmiddels is er een een onafhankelijke commissie in gesteld die deze klachten moet onderzoeken.

Deze kwestie roept bij de fractie van de SP nog wel de volgende vragen op:

Vraag 1:

Citaat uit bericht OR:

Naar aanleiding van de laatste berichtgeving in de media (De Volkskrant, De Gelderlander en Omroep Gelderland) over de problemen in ons korps is de Ondernemingsraad van mening dat dit enige toelichting behoeft. Een opmerking in de berichtgeving ten aanzien van de OR is naar het oordeel van de OR onjuist.
Zo liet korpsbeheerder Pauline Krikke aan de media weten dat de OR in Gelderland-Midden pal achter de samenstelling van de onderzoekscommissie staat. De OR heeft hierover de afgelopen periode twee keer contact gehad met Pauline Krikke. Daarbij is door de OR geconstateerd dat de samenstelling van de commissie niet voldoet aan de verwachtingen die bij de OR leefden.
Onder meer was de voorwaarde gesteld dat er geen directe banden bestaan of bestaan hebben tussen commissieleden en de korpsleiding. Dat blijkt wel het geval en de OR heeft de korpsbeheerder dan ook in overweging gegeven de samenstelling aan te passen.

Integriteit

In een reactie hierop liet Pauline Krikke weten hier niets voor te voelen omdat naar haar oordeel de integriteit van de personen uit de commissie geschaad zou kunnen worden. Verder was er door de OR op aangedrongen de commissie niet te laten werken vanuit een aan de politie gelieerde locatie. Dit als extra waarborg voor de onafhankelijkheid van de commissie. Dit advies is inmiddels opgevolgd.

Einde Citaat

a. Aan de media heeft de korpsbeheerder laten weten dat de OR achter de samenstelling van de commissie zou staan. Bovenstaand citaat laat het tegenovergestelde zien. Hoe is dit te verklaren?

b. Als reden voor het niet wijzigen van de commissie wordt opgegeven dat de integriteit van de personen uit de commissie daarmee geschaad zou kunnen worden. Op welke wijze zou dat kunnen gebeuren?

c. Weegt het belang van een samenstelling met volledig vertrouwen van de OR niet zwaarder dan bovengenoemd risico?

Vraag 2:

Een groot deel van de Arnhemse bewoners is van niet Nederlandse afkomst, binnen deze groep is er al de nodige argwaan ten aanzien van de politie. Deze affaire heeft dit probleem volgens de SP fractie alleen maar versterkt. Voor de groep van niet Nederlandse afkomst is het van belang dat zij zich vertegenwoordigd zien in alle publieke functies, dus zeker ook de politie.

a. Is er beleid binnen het Regiokorps om het vertrouwen van deze groep te herstellen/verbeteren?

b. Welk beleid wordt er momenteel gevoerd ten aanzien van het verhogen van het aantal allochtonen medewerkers binnen het Regiokorps?

Vraag 3:

Citaat uit de Gelderlander: