“SP domineert agenda gemeenteraad”

19 april 2007

“SP domineert agenda gemeenteraad”

De mooiste complimenten komen uit onverwachte hoek.
Op zijn weblog laat PvdA fractieleider Rudi Rikken weten dat hij vindt dat de agenda van de gemeenteraad "wordt gedomineerd door de SP." Een ware erkenning voor onze inzet en prestaties dus!

Hoewel je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, wil ik toch enkele kanttekeningen plaatsen bij de opmerkingen van de heer Rikken. Twee recente voorbeelden die Rikken gebruikt om zijn constatering te staven, zijn niet alleen het werk van de SP. In het debat over het project Arnhem Centraal namen wij weliswaar het voortouw, maar een net zo belangrijke bijdrage werd geleverd door de in Arnhem actieve VVD fractie.

De discussie over de weigerambtenaren, door Rikken ook impliciet aangehaald, werd weliswaar ook door de SP op de agenda gezet, maar dat deden wij o.a. samen met D66 en Rikkens eigen PvdA. Overigens werd aan dat debat door de SP nog geen seconde spreektijd besteed. Wij hadden niets toe te voegen aan de uitstekende beantwoording van wethouder Van Eeten.

Een andere kanttekening die ik bij Rikkens schrijven wil plaatsen, is zijn reactie op het "domineren van de SP". Hij ziet hierin geen uitdaging om met zijn 13 koppige fractie zelf eens wat harder aan de slag te gaan, nee hij vraagt zich af "hoe lang de raad dit nog laat gebeuren." Met andere woorden: de SP moet worden afgestopt. Ik hoop niet dat hij daarmee bedoelt dat hij de raadsmeerderheid -die hij via de coalitie in handen houdt- gaat misbruiken om de SP initiatieven van de agenda te weren. Dat zou zeer oneerlijk zijn tegenover de SP kiezer.

Laat ik er vanuit gaan dat de heer Rikken het allemaal wat ongelukkig heeft geformuleerd en het zo niet bedoeld. En dan baseer ik me ook op de volgende uitspraak van de heer Rikken: "We gaan het debat met ze aan!" Dat slaat vast ook op de punten die de SP regelmatig vanuit de stad de raadszaal in draagt. Een goed voornemen dus, van de heer Rikken. De PvdA heeft de SP in het verleden vaak genegeerd. De belofte dat daar nu een einde aankomt, wordt door ons van harte aanvaard. Net als de pluim dat wij de agenda van de raad domineren.

Of de PvdA de daad bij het woord voegt zullen we gauw merken. Er is al weer een serie SP initiatieven onderweg. Waaronder een voorstel over buitenspeelruimte, een onderzoek naar de zorg voor kinderen en een plan om een aantal cultuurhistorisch zeer unieke woningen te behouden voor het nageslacht...