Algemene Beschouwingen; lekker shoppen bij de SP!

29 mei 2008

Algemene Beschouwingen; lekker shoppen bij de SP!

Het gebeurt wel eens dat een plan of voorstel van de SP geen meerderheid haalt, maar dat het idee een tijd later wordt ingediend door een partij die het nota bene eerder afwees. Afgelopen vergadering was het zelfs meerdere malen raak. Aanleiding voor de SP fractie om dit eens op een rijtje te zetten in een prikkelend pamflet voor de andere partijen. Uiteraard we wel heel blij dat onze ideeën worden overgenomen; daar doen we het tenslotte voor.

Ziet u eens een goed idee van een andere partij voorbij komen? Bedenk dan, het zou wel eens oorspronkelijk een SP idee kunnen zijn geweest!

âAangifte diefstal SP ideeënâ

(bijlage bij de behandeling van de perspectief nota 2009-2012)

In oktober 2006 lanceerde de SP een plan wat voorstelde in één klap vier grote Arnhemse problemen op te lossen:

1. het aan het werk helpen van werkelozen
  2. het bestrijden van het armoede probleem
  3. het schoon, heel en veilig maken van de Arnhemse wijken
  4. het nuttig besteden van onbenutte rijksmiddelen werk-deel WWB

Gij zult niet stelen!

De kern van het plan was dat het âwerkdeel van de WWBâ (het geld dat gemeenten van het Rijk krijgen om werkelozen mee aan het werk te helpen) werd gecombineerd met het âinkomensdeel van de WWBâ (het geld dat gemeenten krijgen van het Rijk om bijstandsuitkeringen van te betalen) op die manier zou de gemeente Arnhem haar werkelozen een gegarandeerde baan tegen het minimumloon kunnen aanbieden. De voormalig werkelozen zouden een baan moeten aannemen via een werkcentrale. Vervolgens konden zij aan de slag in de Arnhemse wijken ( om deze schoon, heel en veilig te maken!) of bij bedrijven die ook aan de regeling mee konden doen.

Het voorstel werd door alle Arnhemse fracties als âzeer symphatiekâ omarmd, maar toch kreeg het geen meerderheid. Elke partij vond wel een drogreden om het plan af te wijzen. Zo ook de ChristenUnie. Maar wat zien wij twee jaar later? Het idee van de SP om W-deel en I-deel te combineren, wordt schaamteloos gejat door diezelfde ChristenUnie. De motie âwerkgeversbenadering met SMART-doelstellingâdie deze partij komende week wil indienen is in feite hetzelfde als het onderdeel van het initiatiefvoorstel van de SP waarin bedrijven konden participeren. Natuurlijk zullen we de motie van de ChristenUnie steunen. Het is immers ons eigen idee, maar we zullen ook de ChristenUnie op de vingers tikken wegens dit schaamteloze jatwerk.

Ook de PvdA winkelt bij de SP.

In 2005 onthield de PvdA haar steun aan de SP motie âGeen molensteen aan de koelkast.â Het besluit van deze motie luidde: âBijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen in principe te verstrekken in de vorm van een gift aan huishoudens die voorafgaand aan de aanvraag ten minste drie jaar onafgebroken een inkomen op bijstandsuitkering , met ingang van 1 januari 2006. Kortom: herinvoering van de een paar jaar daarvoor afgeschafte âwitgoedregeling. â Waar komt de PvdA anno 2008 mee? Juist; herinvoering van oude witgoedregeling! De SP is heel benieuwd waarom de PvdA daar nu wel voor is. Toch niet omdat het nu hun âeigenâ idee is?

Net als andere partijenâ¦

Verder zouden wij de VVD kunnen noemen die in 2006 tegen een voorstel voor behoud van het jeugd en jongerenwerk stemde (motie âRijnside No Spangâ), maar nu zelf indiener van de motie âde jeugd heeft de toekomstâ, waarin het jongerenwerk moet worden uitgebreid. Of Zuid Centraal die er voor pleit om 3% van de ruimte in alle woonwijken te reserveren voor speelruimte voor kinderen. Rechtstreeks gekopieerd uit de SP verkiezingsprogrammaâs van 2002 en 2006.

Prima dat onze ideeën (eindelijk) worden overgenomen, maar vertel het er ook even bij!