Coalitiepartijen voeren klucht op tijdens begrotingsbehandeling

11 november 2008

Coalitiepartijen voeren klucht op tijdens begrotingsbehandeling

De coalitiepartijen PvdA, CDA en GroenLinks hebben tijdens de begrotingsvergadering van gisterenavond een slechte klucht opgevoerd. Hiermee werd op ondoordachte en onfatsoenlijke manier veel werk van de afgelopen maanden ondermijnt. Daar waar de PvdA en de CDA dachten de raad een dienst te bewijzen, pakte de actie totaal verkeerd uit. Gemaakte afspraken werden eenzijdig verbroken en voorstellen van andere partijen werden onmogelijk gemaakt. De meest opzienbarende rol was hierin weggelegd voor GroenLinks, wat gisteren wederom door de mand viel als een totaal onbetrouwbare partij.

GroenLinks maakt switch podiumkunst

door Harold Schuil en Piet Venhuizen. dinsdag 11 november 2008 | 11:00

ARNHEM - De Arnhemse podiumkunsten krijgen hun negen ton extra. Maar de manier waarop dat werd bewerkstelligd, zorgde gisteravond voor tumult tijdens de Arnhemse begrotingsvergadering.

GroenLinks trok namelijk op het laatste moment zijn steun in aan het plan dat het zelf samen met de oppositiepartijen had gefabriekt. In plaats daarvan kwam de partij samen met coalitiegenoten PvdA en CDA met een soortgelijk plan, maar met een andere financiering.

GroenLinks was al in februari begonnen om partijen te mobiliseren voor extra geld voor de Arnhemse instellingen voor podiumkunsten. Dat lukte, alleen de partijen waarmee GroenLinks de coalitie vormt die de stad bestuurt (PvdA en CDA), stemden in juni niet mee met een motie voor extra geld. Wethouder Weeda (PvdA) kwam met een tegenbod van slechts 2,5 ton; reden voor GroenLinks en de oppositie om weer om de tafel te gaan. Ook nu wilden PvdA en CDA niet meedoen.

De verwachting was daarom gewettigd dat PvdA en CDA gisteravond aan het kortste eind zouden trekken. Maar tijdens de vergadering kwam PvdA-leider Rudi Rikken met een eigen plan op de proppen dat werd gesteund door het CDA en tot ieders verbazing ook GroenLinks. Hierin stelden de partijen voor negen ton per jaar extra te bestemmen voor de podiumkunsten, maar dit geld niet weg te halen bij Musis Sacrum en schouwburg en het nog in te stellen 'Bereikbaarheidsfonds' voor onder meer wegenonderhoud.

In plaats daarvan stelden zij voor het extra benodigde bedrag te halen uit het verwachte overschot op de begroting voor 2010. In hetzelfde voorstel kwamen de drie partijen met het plan de voorgenomen bezuiniging op het welzijnswerk te reduceren met drie ton en ook de verhoging van de belastingen met drie ton terug te draaien.

De oppositiepartijen zijn woedend over wat nu al het 'stamppotverraadâ van GroenLinks wordt genoemd (naar het menu van de maaltijd waar het plan doorsijpelde). Zij vinden dat je geen geld kunt besteden dat er nog niet is. Ook zijn boos omdat door het onverwachte voorstel de financiering aan een aantal andere plannen lijkt te ontvallen. Maar het meest zijn zij ontstemd omdat zij dachten een afspraak te hebben.

In een verklaring schrijven zij onder meer: âHet is onfatsoenlijk om een paar uur voor de vergadering een afspraak te verbreken.â Ook: âPvdA, CDA en GroenLinks vinden macht belangrijker dan vertrouwen en afspraken.â En: âHet is triest om te zien hoe GroenLinks door PvdA en CDA door de mangel is gehaald.â De raad kwam gisteravond door het tumult niet aan stemmen toe. Daarom wordt de vergadering vanavond voortgezet.