SP boekt groot succes; PvdA gooit eindelijk roer om.

2 februari 2009

SP boekt groot succes; PvdA gooit eindelijk roer om.

Al sinds haar oprichting strijd de SP voor een beter volkshuisvestingsbeleid in Arnhem.  De meest belangrijke punten daarbij zijn en waren:

• Er worden te veel goede en betaalbare woningen gesloopt, om plaats te maken voor veel te dure nieuwbouw.
  • Er moet meer gerenoveerd worden.
  • Gezien de enorme wachtlijsten voor betaalbare huurwoningen is het onverstandig deze in de verkoop te doen.
  • Scheefwonen is geen reëel bestaand probleem, gebrek aan goede betaalbare woningen is dat wel.
  • Er moeten meer betaalbare woningen worden gebouwd.
  • Er wordt door de gemeente winst gemaakt op de grondexploitatie van nieuwbouwbuurten, maar verliezen bij kantoorprojecten. Hierdoor kunnen projectontwikkelaars zich verrijken, terwijl de gewone burger die een huis koopt, wordt uitgemolken. Dit kan en moet precies andersom.

Al tientallen jaren lag de SP overhoop met de PvdA in Arnhem als het gaat om wonen. Niet zo gek, deze laatste partij is immers even lang verantwoordelijk voor de sloop van duizenden betaalbare huurwoningen. De partij had al haar kaarten gezet op particulier woningbezit, het aantrekken van rijken naar de stad en het afstoten van betaalbare huurwoningen. Het gevolg jarenlange wachten op een fatsoenlijke huurwoning en een enorme kapitaalvernietiging door de massale sloop van goede huizen. Een beleid wat alleen maar vast kon lopen en zeker niet goed was voor de mensen in de stad Arnhem. Iets wat de SP de PvdA altijd heeft voorgehouden. Als enige partij, want de rest hobbelt op dit punt traditiegetrouw achter de voormalig sociaaldemocraten aan.

Naast Rijnboog bleek het volkshuisvestingsbeleid zelfs het breekpunt bij de coalitievorming van 2006. De SP was bereid tot concessies, de PvdA niet. Alles moest blijven zoals zij het hadden bedoeld. Maar naar jarenlang verzet van de SP is de PvdA eindelijk tot de conclusie gekomen dat het roer om moet. Van de hand van PvdA raadsleden Paul Stein, Luuk Broer en Martien Louwers is een baanbrekend stuk verschenen. Het hele PvdA beleid op het gebied van wonen wordt op de kop gezet en omgedraaid. En op basis van argumenten, die de SP ook altijd heeft aangevoerd. Heren en dame; proficiat! Een moedige stap! Voor de PvdA en voor Arnhem en ook een erkenning voor het werk van de SP.

De SP wil dan ook zo snel mogelijk met de PvdA en de rest van de gemeenteraad in overleg over het volkshuisvestingsbeleid. Hierbij moet niet gewacht worden op de nieuwe "woonvisie" van later dit jaar.  Sloopplannen die nog niet in uitvoering zijn gebracht, zoals in delen van Presikhaaf moeten zo snel mogelijk van tafel worden gehaald. De prijsopdrijvende "starterslening", die al verschillende mensen in de problemen bracht, kan snel worden stopgezet. Geheel indacht het nieuwe PvdA- en het bestaande SP-beleid.

Samenwerken aan verandering en een nieuwe toekomst. De SP is blij dat de PvdA nu eindelijk laat zien dit ook te willen en dat zij wil breken met het mislukte verleden. De SP verheugt zich op het komende debat en een vruchtbare samenwerking!

20090202-sloopwoning de-gelderlander-klein2.jpg

'Te weinig betaalbare woningen'

maandag 02 februari 2009

Wie wil huren, heeft bij Entree de keuze uit 60 huizen, waarvan 48 met voorrang voor urgenten. Een aantal huizen wordt bovendien over een paar jaar gesloopt.

De PvdA is van mening dat de kopersstaking niet alleen te wijten is aan de huidige kredietcrisis, die bijvoorbeeld in Schuytgraaf al heeft geleid tot problemen. 'Hebben we niet gewoon te veel koop- en te weinig huurwoningen gebouwd?', vraagt de fractie zich af.

Ook bij de prijsklasse waarin huizen worden gebouwd, worden vraagtekens gezet. 'De cijfers geven aan dat er al jaren te weinig betaalbare woningen in de regio worden gebouwd en vooral te weinig betaalbare huurwoningen', stelt de PvdA.

Daarmee schaart Arnhems grootste partij zich achter een deel van de oppositie in de gemeenteraad, die de afgelopen jaren herhaaldelijk vroeg om een koerswijziging. In mei vorig jaar nog onthield de PvdA zich van steun aan de SP-motie 'Bouw voor de vraag'.

De nieuwe wethouder van Volkshuisvesting Roeland Kreeft (PvdA) vindt net als zijn voorganger Sander van Bodegraven dat er voldoende goedkope huizen staan in Arnhem. Wel komen die onvoldoende op de markt. Dáár wil hij wat aan doen, zei hij onlangs nog.

Verschil van mening tussen fractie en wethouder is er echter niet, zegt PvdA-raadslid Luuk Broer. "We hebben ons standpunt overlegt met Roeland Kreeft en we zitten op één lijn. Het gaat erom de woningbouwstagnatie aan te pakken."

De wethouder was niet bereikbaar voor commentaar.