h

SP: station snel afmaken. Overbodige OV terminal schrappen.

27 februari 2010

SP: station snel afmaken. Overbodige OV terminal schrappen.

Begin jaren negentig werd duidelijk dat Arnhem een nieuw station nodig had: het oude was te klein. De SP koos voor een functioneel en minder ambitieus station: het zou nu allang klaar zijn geweest. De heersende politiek koos voor het grootste, duurste en ingewikkeldste project uit de geschiedenis van de stad: Arnhem Centraal. Gevolg: 13 jaar na de start van het project heeft Arnhem nog steeds geen nieuw station. De tekorten zijn opgelopen tot 90 miljoen euro. Belastinggeld. Beloften van de Arnhemse politiek dat er geen extra Arnhems belastinggeld meer naar Arnhem Centraal zou gaan werden meerdere malen verbroken.

In 2001 werd met veel bravoure het 'tijdelijk station' geopend. PvdA wethouder van Bodegraven sprak de legendarische woorden: 'het tijdelijke station is misschien wel mooier dan het oude station.' Het tegendeel bleek waar. De veels te hoge trappen, de slechte voorzieningen voor ouderen en gehandicapten en het beruchte omlopen via de winkeltjes maakten het tot een ramp voor de reiziger.

Na protesten van reizigers en actie van de SP in de gemeenteraad werden er uiteindelijk verbeteringen aangebracht: het omlopen werd verleden tijd, er kwam een (tweedehands) roltrap en een shuttlebus. De situatie is nog steeds verre van ideaal, maar het zijn belangrijke verbeteringen waar de SP zich sterk voor gemaakt heeft.

Op dit moment wordt er onder de perrons gewerkt aan de bouw van het nieuwe station. Volgend jaar zal het klaar zijn. Het tijdelijk station kan weg en de reiziger zal dan eindelijk weer op een normale manier van de trein gebruik kunnen maken in Arnhem.

Maar pal voor de ingang van het nieuwe station wil de heersende politiek een nieuwe bouwput beginnen. De "OV-terminal"moet de verbinding worden tussen het station en de bussenpleinen. Het heeft geen andere functie dan die van entree en paraplu, maar wel een die tientallen miljoenen euro's moet gaan kosten en waarvan het ontwerp zo ingewikkeld is dat men nog steeds geen bouwer heeft gevonden.

Wat de SP betreft wordt het station zo snel mogelijk afgemaakt. De 'OV terminal' is niet nodig, is peperduur en zit vol technische en financiele risico's en de reiziger zal jaren hinder ondervinden. Voor een fractie van de kosten kan een functionele en mooie entree worden aangelegd. Het geld wat daarmee wordt bespaard kan dan ook deels in het Openbaar Vervoer zelf worden gestoken. Zodat bijvoorbeeld alle bussen in Arnhem goed toegankelijk zijn met rolstoel en kinderwagen.

U bent hier