h

Gesprekken met Arnhemmers: Annie van Lierop

27 mei 2016

Gesprekken met Arnhemmers: Annie van Lierop

Raak ik mijn autovergoeding kwijt? De onafhankelijke cliëntondersteuning

Mevrouw Annie van Lierop wilde graag weten hoe lang zij nog gebruik kon maken van de Wmo. En zou zij haar autovergoeding kwijtraken? Een eenvoudige vraag aan het sociale wijkteam leverde teveel gesprekken, verdriet en uiteindelijk een antwoord op. Maar toen zat de onafhankelijke cliëntondersteuner aan tafel.

Foto: Paul Kusters / Paul Kusters

Bij het eerste keukentafelgesprek ontstond meteen een misverstand. Volgens het wijkteam betrof het hier een geval van schuldhulpverlening. De vraag van Annie ging over het behouden van de Wmo en de vergoeding voor het gebruik van 16 jaar oude auto. Een misverstand? Met de beste wil van de wereld was het wijkteam er niet van te overtuigen dat zij een duidelijke vraag had. Normaal kon Annie toch ook haar zegje goed doen, haar problemen goed verwoorden? Ze is actief als vrijwilligster, ze is levendig, creatief, houdt van muziek en woont zelfstandig.

Had ze iets verkeerds gezegd? Dat bleek niet uit haar eigen aantekeningen. Helaas kreeg ze geen verslag van het keukentafelgesprek, zoals dat gebruikelijk zou moeten zijn. Dus kon ze niet teruglezen wat er precies door de gesprekspartners opgeschreven was. Later mocht ze wel even meekijken op de laptop.  Ze heeft zelf geen computer en komt er niet voor in aanmerking. Er volgden enkele gesprekken. Haar oorspronkelijke vraag leek uit het zicht verdwenen te zijn.

Annie werd onzeker. Zonder haar Wmo en auto zou ze vreselijk onthand zijn. Ze wilde haar zelfstandigheid niet zomaar opgeven. Via een kennis kwam zij bij de hulpdienst van de SP terecht en die bracht haar in contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner van Zorgbelang. Elke Arnhemmer heeft recht op die ondersteuning bij gesprekken met het wijkteam. Wat bleek toen de cliëntondersteuner aan tafel kwam zitten? De gesprekken met het wijkteam waren niet of niet volledig vastgelegd en zeker niet gedeeld. Een belangrijk deel van de informatie die mevrouw A. kreeg werd haar telefonisch verteld. Ook daar was geen bewijs van te vinden.

Samen met de cliëntondersteuner is de vraag van Annie opnieuw aan het wijkteam voorgelegd. De teamleiding reageerde goed. Er kwamen nieuwe mensen aan de tafel zitten. Er werd goed geluisterd. Misverstanden werden opgelost. En zo kwam gelukkig alles op z’n pootjes terecht, na maanden vol onzekerheid. Annie behoudt haar Wmo en ook de vergoeding voor haar auto. In november van dit jaar wordt er opnieuw naar haar situatie gekeken.

Wat Annie het wijkteam mee zou willen geven? ‘Vergroot je kennis, werk aan je gesprekstechnieken, leef je in, luister goed naar wat de mensen je vertellen en  deel de gespreksverslagen.’

* Het gesprek met mevrouw Van Lierop kwam tot stand in samenwerking met Paulien Lunter, raadslid SP fractie Arnhem

Zie ook:

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier