Geen gesol met ‘Ambtenarenwoningen’

12 september 2016

Geen gesol met ‘Ambtenarenwoningen’

Er is onrust ontstaan onder de bewoners van 180 woningen op de Braamberg en Geitenkamp. De ‘Ambtenarenwoningen’ dreigen verkocht te worden zonder dat alle bewoners hierbij goed betrokken zijn. Er is veel onduidelijkheid over de gang van zaken rond het besluit van het bestuur van de Woningbouwvereniging. Het huurrecht lijkt door het bestuur al te eenzijdig uitgelegd te worden. De SP is met verschillende huurders in gesprek. Wethouder Geert Ritsema (SP) volgt de zaak op de voet.

Zeker zestig huurders richten nu samen een huurdersvereniging op. Zo hebben zij in ieder geval een stevige juridische positie als zij in overleg zijn met het bestuur van de Woningbouwvereniging voor Ambtenaren. De vereniging vertegenwoordigt slechts een gedeelte van alle 180 huurders. Het is belangrijk dat bij zulke ingrijpende veranderingen iedereen goed geïnformeerd en gehoord wordt.

De SP maakt zich zorgen over de manier waarop de belangen van de huurders worden gerespecteerd en is in gesprek met de huurdersvereniging i.o. Verder ziet de SP liever geen sociale huurwoningen onttrokken aan het Arnhemse woningbestand. De renovatie en bouw van sociale woningen staat al een tijd flink onder druk door het landelijk beleid van de PvdA en VVD. De verhuurdersheffing, een onderdeel van dat beleid, trekt de reserves van de corporaties leeg. Het beleid leidt tot grote problemen op de woningmarkt; het blokkeert de huisvesting van woningzoekenden en de doorstroom op de woningmarkt.

De verkoop van de woningen zou niet ongunstig hoeven te zijn, mits deze maar iedereen volledig helder is (ook ten aanzien van eventuele belangstellenden voor de verkoop), de huurders hun stem echt hebben kunnen laten horen, de verkoop het onderhoud van de huizen ten goede komt, en de woningen voor de sociale woningvoorraad behouden blijven.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.