Een zoete kersenboom geplant

13 februari 2017

Een zoete kersenboom geplant

​Wilt u een boom planten? Dat vroeg wethouder Van Burgsteden vorig jaar aan de gemeenteraad in Arnhem. Het idee was gekoppeld aan de Nationale boomplantdag. 26 raadsleden hebben hierop positief gereageerd. Een groot deel van de bomen is al geplaatst. Afgelopen vrijdag, op warme truiendag, 10 februari, werd 'mijn' boom door Vaarkamp vakkundig neergezet aan de Visserslaan, Malburgen. Drie medewerkers van de gemeente waren ook aanwezig bij dit bijzondere moment.

Foto: paul kusters

In het recent aangelegde parkje naast de vijver staat nu een prachtige Zoete Kers (prunus avium). Drie mannen van Vaarkamp plaatsten onder ons toeziend oog binnen een half uur de boom. De kuil was al eerder door ze gegraven. De kers is eetbaar, maar toch vooral voor de vogels bedoeld. De bloesem is goed voor de insecten. De boom helpt bij het opslaan van CO2, geeft schaduw als het warm is en biedt vogels de kans om erin te nesten. Enkele voorbij lopende honden moesten door hun baas stevig meegetrokken worden. Een nieuwe kans voor een plasje.

Een aanwonende kwam kijken. Hij wilde graag weten of de boom het zicht op de vijver zou benemen. Maar de boom is zo hoog dat er vanuit zijn huiskamer onder de laagste takken door gekeken kan worden. Hij had ook meteen een tip/verzoek: het parkje is zo opgeknapt, maar dat zwerfvuil, kan daar niet iets aan gedaan worden? Ter plaatse besloten de medewerkers van de gemeente dat er een vuilnisbak bij een van de bankjes komt te staan. Het zou mooi zijn als de omwonenden deze bak adopteren en regelmatig legen.

In het late voorjaar bloeit de kersenboom. Dat gaan we in de gaten houden.

Paul Kusters
SP Arnhem, raadslid