h

Geld voor bodemloze put, Arnhem Centraal

19 oktober 2009

Geld voor bodemloze put, Arnhem Centraal

Iedereen sluit aan in de polonaise, er komt geld om het station af te bouwen. Raar dat er nergens (media, gemeenteraad) kritisch naar het proces en de uitkomst wordt gekeken. Reden voor fractievoorzitter Gerrie Elfrink om onderstaande reactie te schrijven:

Het doel moet zijn het station zo snel mogelijk, mooi en functioneel af te bouwen. Dat doel is de afgelopen jaren door alle betrokken spelers (rijk, Prorail, gemeente) niet gediend. Dat deze onderhandelingen zo lang hebben geduurd is daar ook weer een voorbeeld van.

Het college gaat dus binnenkort bekend maken dat zij haar belofte uit 2005 (naar aanleiding van een vorig tekort) âgeen extra geld meer naar stationâ gaat breken. Want ook Arnhem zal flink in de buidel moeten tasten. De Arnhemse raad kennende zal daar wel achteloos aan voorbij worden gegaan, maar dit terzijde.

Terug naar het doel: het âstationâ wordt in feite al afgebouwd. Alle functies komen namelijk in de tunnel en de bouw daarvan is al aan de gang. Het verhaal van dinsdag gaat over de prestigieuze hal die men daar nog bij aan wil plakken. De enige functie is die van een entree. En totdat die af is krijgt het werkende station in de tunnel te maken met weer een gigantische bouwput voor de deur, met alle gevolgen van dien voor de reiziger.

Daarbij is er dan alleen nog geld. Nog geen aannemer en ook nog niet de vraag of er een aannemer is die dat voor dit geld wil doen. Positief is dat de markt daarvoor beter lijkt dan een paar jaar geleden, toen de aanbesteding eindigde in een fiasco.

En of de bouw van de hal gladjes gaat verlopen is nog maar zeer de vraag. Er is zeer weinig ervaring met de bouw van dit soort constructies en er zijn maar weinig betonstorters die het kunnen. Nieuwe vertragingen en tekorten liggen dan ook op de loer.

Knuppel in het hoenderhok: Waarom niet afzien van die hal en voor een betaalbaarder alternatief kiezen, zonder risico op extra tekorten en vertraging? Voor de helft van het bedrag kun je iets maken wat minstens net zo mooi is en even functioneel. Minder bouwput en je bent sneller klaar!

Laten we ook niet vergeten dat de huidige tekorten al 55 miljoen bedragen. Het extra geld wat morgen of overmorgen bekend wordt gemaakt komt daar dan nog bij!

Ik steek de vlag pas uit als de reiziger weer op een normale manier van de trein gebruik kan maken (en de rekeningen betaald zijn en er nog geld over is voor andere zaken, zoals het opknappen van de Arnhemse basisscholen).

20091019-Arnhem-Centraal

de-gelderlander-klein2.jpg

Station Arnhem kan worden afgebouwd

zondag 18 oktober 2009

ARNHEM - Het nieuwe station in Arnhem kan worden afgebouwd. Met dat nieuws komt minister Jacqueline Cramer van VROM dinsdag naar Arnhem. Daarmee komt een einde aan een meer dan zeventien maanden lange zoektocht naar extra geld voor het project.

Cramer geeft dinsdagmiddag een persconferentie over het project samen met Arnhems wethouder Willem Hoeffnagel, Gelders gedeputeerde Theo Peters van Financiën en voorzitter Jaap Modder van Stadsregio Arnhem-Nijmegen.

Over de inhoud van de mededelingen wordt gezwegen, maar alles wijst erop dat de financiering van het project rond is. Dat betekent dat de nieuwe stationshal in 2012 in gebruik kan worden genomen. Dat is drie jaar later dan de bedoeling was.

Eerder lekte al uit dat het rijk twintig miljoen euro extra uittrekt voor het regionale spoorknooppunt Arnhem. De provincie Gelderland doneert zeven miljoen en de rest (naar verluidt nog eens zo'n zeven miljoen) moet van Arnhem en de Stadsregio komen.

U bent hier