h

Geslaagde actie "Laat de goederentrein varen"

1 september 2010

Geslaagde actie "Laat de goederentrein varen"

Afgelopen zaterdag was de Arnhemse SP in actie met Laat de goederentrein varen. Gewapend met handtekeningen-lijsten, raamposters en een paraplu zijn 7 actieve SP-leden langs de deuren gegaan in de straten langs het spoor in de wijken Heijenoord, Klarendal, Sint Marten en Spoorhoek. We werden daarbij vergezeld door onze eigen fotograaf en een journalist en fotograaf van De Gelderlander. De hoosbuien trotserend hebben we zo'n 130 handtekeningen opgehaald en een veelvoud aan raamposters uitgedeeld. Ook in de dagen erna is er nog gefolderd in de wijken Lombok, Transvaalbuurt en in het centrum. U kunt nog tot 8 september a.s. uw handtekening zetten op www.laatdegoederentreinvaren.nl.

foto: Jelle Wielinga

ACTIE SP haalt handtekeningen op tegen de groei van het aantal goederentreinen door de stad

Niemand wil meer treinen

Wie langs het spoor woont, is op zijn zachtst gezegd niet blij met de komst van extra goederentreinen. Dus tekent iedereen grif voor de actie die de SP voert.

Niemand zegt nee tegen de SP. Het lijkt een goedkope verkiezingsslogan, maar deze zaterdagmiddag is het gewoonweg de realiteit. Overal waar SP-ers vragen om handtekeningen tegen de toename van goederenvervoer dwars door Arnhem, zetten aanwonenden van het spoor spontaan hun krabbel. Tenminste, als er wordt opengedaan. Want langs de Sonsbeeksingel zijn opvallend veel mensen niet thuis; andere panden staan leeg. Gevlucht voor de treinen, grappen de SP-ers.

Onder de slogan Laat de goederentrein varen voert de partij campagne. Het doel: tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer op 8 september laten horen hoe groot het verzet is tegen de toename van het aantal goederentreinen.

Het kabinet wil immers zo'n veertig tot zestig goederentreinen per dag omleiden, onder meer via Arnhem. Dat schept ruimte voor meer personentreinen in de Randstad.

In Arnhem gaan partijleden langs de deuren in Lombok, Heijenoord, Sint Marten, Klarendal en Sonsbeekkwartier. Twee aan twee bellen ze aan.

Huib Loeb en Desiree Egberts beginnen, tussen de regenbuien door, vol goede moed. De eerste vijf huizen aan de Sonsbeeksingel blijft de deur dicht. Bij de volgende is het raak. De bewoonster twijfelt geen moment. Je raakt wel gewend aan de treinen, maar soms weet ik 's nachts niet of het onweert of dat er weer een trein voorbij dendert, schetst ze.

Ook de eigenaar van bloemenzaak de Lente, die zelf boven de winkel woont, tekent graag. Als die extra treinen komen, moeten ze ruimte vinden voor meer spoor. Dan kan het maar zo dat al deze winkels hier verdwijnen, inclusief het modekwartier waar miljoenen in gestoken is, waarschuwt hij. Maar hij relativeert ook. Het is natuurlijk wel nodig dat goederen vervoerd worden, dat willen we allemaal. Is er wel een alternatief?

De SP-ers vinden van wel. Volgens hen zou er veel meer transport over water moeten plaatsvinden.

Eigenaren van modewinkels, bezoekers van de moskee en klanten in de coffeeshop denken er net zo over. Zo wordt de lijst handtekeningen telkens langer.

U bent hier