- Van Spaenstraat 48

Aan het einde van 2010 is het voor de Arnhemse afdeling van de SP tijd geworden om afscheid te nemen van ons partijhuis aan de Van Spaenstraat 48 in Sint Marten. Veel SP-leden zullen niet weten dat wij nog een partijhuis hadden staan in Sint Marten, in februari 2010 is immers ons nieuwe partijhuis aan de Dovenetellaan 55 in Malburgen-West feestelijk geopend door Jan Marijnissen. Maar veel bewoners van Sint Marten wisten ook heel lang niet dat we niet meer aan de Van Spaenstraat zaten. Want wat was er eigenlijk veranderd als je langs nummer 48 liep? Niet veel eigenlijk.

Afscheid van de Van Spaenstraat 48

Het pand aan de Van Spaenstraat 48 is een wonderlijk pand met misschien ook wel een wonderlijke geschiedenis. Een voormalig hoekpand in een inmiddels sterk verouderd deel van Sint Marten. Voor een paar tientjes per maand 'gehuurd' van Portaal sinds ongeveer het jaar 1985, toen we uit ons oude pand aan de Marten van Rossemstraat 29 moesten wegens sloop en nieuwbouw. Overigens hebben we ook ooit gezeten in een pand aan de Nijhoffstraat, dus je kunt gerust zeggen dat de SP Arnhem zijn 'roots' in Sint Marten heeft.

Terug naar het partijhuis aan de Van Spaenstraat: een wonderlijk pand, omdat het twee voordeuren en twee huisnummers (nr. 47 en 48) heeft. De huisnummers zitten al heel lang niet meer bij de voordeur gevestigd. De benedenwoning, waar de SP zat, is een oude groentewinkel en heeft de voordeur aan de hoekkant van het pand. Die deur is al lang dicht. Met de wel gebruikte voordeur kom je in het gangetje naar de bovenwoning, maar dat trapgat is al lang geleden dichtgemaakt en de buurman maakt nu gebruik van de bovenwoning. Datzelfde gangetje heeft ook een luik met zeer gammel trapje naar de kelder. Men zegt dat de jongerenafdeling van de SP, ROOD, vroeger altijd vergaderde in de kelder. Wie onlangs nog in de kelder geweest is, weet dat dit heel lang geleden moet zijn geweest.

De benedenwoning bestond verder uit een grote ruimte en het was er altijd koud. Er stond een gaskachel, maar eigenlijk wisten maar een paar mensen hoe die aan de praat gekregen moest worden. En dan duurde het zo lang voordat het een beetje warm werd dat je inmiddels alweer uitvergaderd was. De WC kon je gebruiken met enig gevaar voor eigen leven: bij het doorspoelen snel wegrennen, anders zakte je door de vloer. Daarnaast was buiten een piepkleine patio vol troep, waar niemand kwam (behalve de dieven). Verder was er een keukentje met, echt gevonden bij het opruimen, 5 koffiezetapparaten en natuurlijk een paar antieke SP-mokken. Voor onze beheerder was het dit jaar wel de grootste klus om alle troep uit het pand te krijgen. Naast de benedenwoning bevindt zich nog een schuur, waarvan de sleutel lange tijd kwijt was. Toen de sleutel werd gevonden en de schuur geopend, kwam daar een schat aan oud campagnemateriaal te voorschijn, waarvan een deel ook was vergaan. En helaas nog meer troep.

En nu is het tijd om afscheid te nemen. De SP is al heel lang actief in Arnhem en heeft ook heel wat jaren aan de Van Spaenstraat 48 gezeten. Waarschijnlijk ook wat langer dan het idee was van de gemeente. Het gebouw is er in de loop der jaren zichtbaar ouder op geworden en gaat nu een kluswoning worden. De tomaten op de ramen zijn inmiddels verwijderd. De geschiedenis van de Van Spaenstraat 48 wordt verlengd en dat is mooi.

Heeft u nog een mooie herinnering aan of een leuke anekdote over de Van Spaenstraat 48? Stuur uw reactie.