Verkiezingsprogramma 2018

In Arnhem is verbinding

De SP is er voorstander van dat voorzieningen en activiteiten dichtbij mensen, in de buurt georganiseerd worden. Samen vormen de buurten de stad. Waar elke buurt zijn eigen karakter heeft, zijn we ook allemaal inwoners van Arnhem. We gaan buurten verbinden.

Bereikbaarheid van elke buurt wordt gestimuleerd door gratis openbaar vervoer voor inwoners met een laag inkomen. Bereikbaarheid per fiets wordt optimaal door een fietsstadsring en brommers gaan op de rijbaan. We verbinden de natuurparken van Arnhem met elkaar en met de Hoge Veluwe met fiets en wandelpaden. Er wordt ingezet op een goede verbinding met de regio, zoals met de universiteiten in Wageningen en Nijmegen.

• Overvolle bussen worden aangepakt, zodat iedereen mee kan. Dit doen we door bussen vaker en met een grotere capaciteit te laten rijden.
  • Er wordt ingezet op een veel betere fiets- en openbaar vervoer-verbinding binnen de stad en in de regio, zoals met de universiteiten van Wageningen en Nijmegen.
  • De SP wil dat de gemeente zich inzet om de flexbussen door de provincie te laten vervangen voor fatsoenlijke, toegankelijke buurtbussen met chauffeurs die goed opgeleid zijn en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden hebben, gelijkwaardig aan een buschauffeur met groot rijbewijs.
  • Fietsen is gezond, goedkoop en schoon. Fietsen wordt zoveel mogelijk gestimuleerd. Arnhem wil de fietsstad van Nederland worden. Bereikbaarheid per fiets wordt optimaal door een fietsstadsring, waar je kunt doorfietsen in je eigen tempo, zonder hinder van autoverkeer. In overleg met de fietsersbond wordt gekeken waar faciliteiten voor fietsers ontbreken. Brommers gaan op de rijbaan.
  • Arnhem staat voorop met duurzame en veilige vervoersmiddelen, en verwelkomt ondernemers die hier nadrukkelijk mee bezig zijn. Autonome mobiliteit, elektrische mobiliteit en andere vormen van mobiliteit die hiervoor kunnen zorgen worden omarmd. Arnhem neemt het op zich deze vervoersmiddelen goed te verweven met het openbaar vervoer en de fiets.
  • Arnhem kent veel groen, maar nog lang niet genoeg. De blauwe golven worden groen en een ontmoetingsplek om te ontspannen, recreëren en sporten. Met ruimte voor wandelaars, fietsers en kunst.
  • De gemeente spant zich in, om het Aardvarken dat bij de Rozet staat te behouden.
  • Er komt een doorgaande groene fiets- en wandelverbinding tussen de Arnhemse parken Lingezegen, Stadsblokken Meinerswijk, park Sonsbeek en de Hoge Veluwe.
  • Verbinding met het verleden houden we in stand door monumenten goed te onderhouden.
  • We voorkomen dat het centrum nog verder dichtslibt met auto’s. Er wordt ingezet op betere aansluiting van autoverkeer met het openbaar vervoer.