Verkiezingsprogramma 2018

Sterke buurten in een gezonde stad

Al jaren pleit de SP Arnhem voor investeren in sterke wijken en buurten. Hoe sterker de sociale banden in een wijk, hoe sterker de Arnhemse gemeenschappen zijn. Blijven investeren in leefbare wijken en buurten loont en is nodig om de tweedeling in de stad te doorbreken. De afgelopen jaren heeft SP Arnhem zich zowel in het college, als in de raad, als ook op straat hard ingezet om de tweedeling in de stad te bestrijden. Er is ruim één miljoen euro extra vrijgekomen voor het bestrijden van armoede onder kinderen. We hebben de menselijke maat in het armoedebeleid teruggebracht door het opzetten van wijkteams en door met een integrale aanpak te kijken naar problemen bij mensen, bij gezinnen, in buurten.

In het college heeft de SP zich ingezet voor het vroeg ingrijpen bij mensen met schulden door middel van de Vroeg Eropaf-methode. Deze methode is zo succesvol dat deze in heel Arnhem wordt uitgevoerd. Veel schuldeisers werken hierbij samen om te voorkomen dat schulden zich opstapelen door het achterlopen bij het betalen van huur, zorgpremie, de energienota of voor het watergebruik. Ook heeft de SP zich succesvol ingezet om de werkwijze van malafide schuldhulpverleningsbedrijven tegen te gaan. Daarmee hebben we vele gezinnen succesvol geholpen om uit de schulden te komen en te blijven.

We hebben veel klappen kunnen opvangen, waardoor de financiële tweedeling in de samenleving verder is verkleind. Waar veel gemeenten bijvoorbeeld bezuinigingen op de thuiszorg doorvoerden, hebben we dit in Arnhem trots overeind gehouden. We hebben de huren kunnen bevriezen om asociale huurstijgingen te voorkomen. We hebben gezorgd voor gratis onafhankelijke ondersteuning van inwoners die zorg of hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld keukentafelgesprekken. Ook zorgden we ervoor dat iedereen automatisch een beschikking krijgt en hier niet zelf om hoeft te vragen. De SP vindt het van groot belang dat elke inwoner van Arnhem gelijke rechten heeft.

We zijn trots op wat we als SP in de afgelopen periode hebben bereikt; in het college, in de raad én op straat. Maar het is nog niet genoeg. De tweedeling tussen mensen en tussen buurten is nog steeds te groot. Hoewel armoede onder kinderen wordt aangepakt, komt dit nog steeds vaker voor dan landelijk gemiddeld is. De werkeloosheid is ook nog steeds hoger dan het landelijk gemiddelde. En er bestaan nog steeds te grote sociaaleconomische gezondheidsverschillen tussen mensen en tussen buurten.

De SP wil de verschillen opheffen tussen arm en rijk, gezond en ongezond, werkloos en werkend. Een basis van gelijkwaardigheid leggen om solidariteit te vergroten. Een menselijk waardig bestaan voor alle inwoners. Dat willen we niet alleen doen door materiële verbeteringen te organiseren. Maar ook door ontmoeting tussen inwoners, door meer zeggenschap voor inwoners.
Al in 2008 publiceerde het wetenschappelijk bureau van de SP ‘De Buurt, de schaal van de toekomst’. De buurt is waar we ontmoeting en samenhang organiseren. Door het versterken van de Arnhemse buurten willen we de tweedeling in Arnhem aanpakken.

De Arnhemse wijkteams zijn een goed voorbeeld van hoe de SP Arnhem de opdracht voor sterke wijken en buurten op zich heeft genomen. Door meer wijkgericht te werken kunnen we samen met iedereen voorzieningen dichtbij de mensen, in hun eigen buurt, organiseren. Op deze ervaringen en basis zijn we trots. Daar willen we op voortbouwen. We zijn ambitieus en willen daarom een grote slag maken in het organiseren van de publieke voorzieningen voor onderwijs, voor zorg, voor werkgelegenheid en bemiddeling naar werk, en voor veiligheid in de buurt. We willen dat inwoners de zeggenschap terugkrijgen over hun voorzieningen, over hun buurten. Maar we gaan verder dan dat. We willen ook onze voedselvoorziening, onze energievoorziening, onze werkgelegenheid, kortom onze circulaire economie, dichterbij organiseren. Daar waar het kan op de schaal van de regio, stad, buurt. Meer dan ooit zetten we in op de zelfvoorzienende stad en buurten.