Verkiezingsprogramma 2018

In Arnhem zijn buurten veilig

Buurten worden geholpen in de aanpak van crimineel gedrag en overlast door de inzet van meer toezicht. Samenhang betekent ook dat nieuwe Nederlanders die in Arnhem wonen, worden ondersteund bij het integreren. Inzetten op taallessen hoort daarbij. Vluchtelingen en statushouders worden vanuit het oogpunt van integratie gehuisvest in kleinschalige opvang in wijken waar nu nog weinig vluchtelingen en immigranten wonen, zoals de Hoogkamp en de Burgemeesterswijk.

Sinds de invoering van de nationale politie, voelen Nederlanders zich onveiliger. Uit een enquête van de SP onder ruim 1.600 politieagenten, blijkt dat dit niet onterecht is. 85% van de agenten zegt dat de kwaliteit van het politiewerk minder is geworden. Arnhem is daarbij inmiddels toegetreden tot de top vijf van minst veilige steden. Het overgrote deel van de criminaliteit is lokaal en moet dan ook lokaal worden aangepakt. (Wijk)agenten blijven echter vaak hangen in een web van bureaucratie. Agenten zijn meer bezig met administratie dan met “het echte werk”. De SP wil de agenten terug op straat.

Je veilig kunnen voelen in een buurt, dat is voor veel mensen één van de belangrijkste pijlers van geluk. Integratie van alle groepen in de samenleving is van belang. Of het nu gaat om de ouderen in de samenleving die zich onveilig voelen door de hangjeugd op straat, om de verschillen tussen arm en rijk, of mensen met of zonder migrantenachtergrond, de SP vindt het belangrijk dat ieder zich veilig voelt in zijn eigen stad en buurt. De SP zoekt daarbij naar het overbruggen van verschillen en ontmoeting tussen groepen. Maatschappelijke stages, culturele bijeenkomsten, buurthuizen en vrijwillige samenwerkingsverbanden kunnen hier aan bijdragen.

• Wijkagenten worden ondersteund in handhavingstaken, zodat de wijkagent actief contacten kan leggen met de bewoners in de wijk. Dit voorkomt criminaliteit, en geeft ook een veiliger gevoel aan inwoners. Handhavingsondersteuning wordt in samenspraak met de politie georganiseerd door de inzet van meer gemeentelijke toezichthouders.
  • Cameratoezicht is in veel gevallen een schijnveiligheid gebleken. In woonwijken helpt cameratoezicht vaak niet. Daar waar cameratoezicht effectief kan zijn, zullen we dit ondersteunen. De SP blijft echter zeer kritisch hiertegenover staan en zal (schijn)veiligheid telkens afwegen tegenover privacy. We beoordelen elke keer de effectiviteit.
  • Daar waar criminaliteit in georganiseerd verband plaatsvindt, moet voldoende slagkracht en expertise worden geboden om dit aan te kunnen pakken. Samenwerking tussen wijkagent, nationale politie, wijkteams, en burgemeester, als ook begeleiding bij terugkeer in de samenleving is daarbij erg belangrijk.
  • We zetten in op het huisvesten van nieuwkomers in alle wijken van de stad, om samenleven en integratie te bevorderen. Daarbij verliezen we ook zeker niet de zorgen van buurtbewoners uit het oog. Samen, met iedereen.
  • Buurthuizen zijn de verbindende spil in de wijken. Geen saaie gebouwen die leegstaan, maar een bruisend activiteitencentrum waar de hele buurt welkom is. In de buurthuizen promoten we culturele activiteiten waarbij we inzetten op een gemengde afspiegeling van de wijk. Activiteiten waarbij jong en oud elkaar leert kennen, en waarbij verschillende culturele achtergronden tot hun recht komen.
  • We zetten in op goede taallessen voor nieuwkomers in onze stad. De mogelijkheden die momenteel met landelijk beleid geboden worden zijn onvoldoende. Hierdoor starten mensen met een achterstand. Ook inwoners die al langer in Nederland wonen, maar de taal nog niet beheersen, moeten de mogelijkheid krijgen om aan te sluiten bij laagdrempelige en goede taallessen. Door extra in te zetten op het leren van de taal, verkleinen we de verschillen tussen mensen en de tweedeling in Arnhem. Een beter perspectief op een baan, voorkomen van schoolachterstand, en preventie van criminele activiteiten zijn hier het gevolg van.
  • We zijn tegen het verminderen van coffeeshops. We zijn er niet van overtuigd dat dit bijdraagt aan een veiligere samenleving. Het leidt tot meer illegale handel, criminaliteit en overlast in woonwijken.
  • We zijn voor gecontroleerde teelt van cannabis, zodat dit onderdeel gaat worden van de legale economie waardoor de gemeente meer controle krijgt over de productie. Hierdoor vervalt de illegale handel door de georganiseerde misdaad, die overlast geeft in woonwijken.