Voedselbank

21 december 2011

Voedselbank

Vrijdagavond 16 december j.l. bezocht ook de SP de Voedselbank Arnhem. Een groep van 14 mensen kreeg een professionele en indrukwekkende presentatie en rondleiding.

De Voedselbank heeft als uitgangspunt: het met voedsel ondersteunen van mensen met zeer weinig leefgeld én het voorkomen van verspilling. Dit doet men door voedselpakketten uit te delen. Het voedselpakket is bedoeld als tijdelijke noodhulp.

De Voedselbank Arnhem is eveneens het distributiecentrum voor de regio Gelderland en een deel van Utrecht. Samen met andere distributiecentra worden grote hoeveelheden voedsel over Nederland verspreid. Elk centrum heeft andere leveranciers en dus moet er verdeel worden. Bovendien heeft elke Voedselbank de opdracht het basispakket aan te vullen met goederen van regionale bedrijven. Zo zorgt men er voor dat ieder pakket enigszins evenwichtig is opgebouwd en uit ongeveer 20 producten bestaat.

De pakketten worden gevuld uit het aanbod van bedrijven die kwalitatief goede producten niet meer kunnen verkopen. Deze producten worden normaal gesproken vernietigd. Dit probeert de Voedselbank te voorkomen. Ook zij moet de kwaliteit garanderen. Daarom staat dit ‘bedrijf’ onder controle van de Voedsel en Warenautoriteit en voldoet het aan de eisen die leveranciers stellen.

Ruim 300 onbetaalde vrijwilligers werken enkele dagen per week aan het samenstellen en verspreiden van voedselpakken. Wekelijks worden er zo’n 3.000 pakketten in de regio Gelderland uitgedeeld. Het aantal aanvragen is gestegen van 600 (vorig jaar) naar 720 nu. Vermoed wordt dat er veel meer mensen in aanmerking komen voor deze hulp.