Schuytgraaf krijgt een echt wijkgevoel

9 januari 2012

Schuytgraaf krijgt een echt wijkgevoel

Het regende en waaide hard, op zaterdag 7 januari. Maar Sharon Gesthuizen kwam wel vanuit Den Haag naar Arnhem, om te buurten in de wijk Schuytgraaf. Het Tweede Kamerlid van de SP sprak met bewoners over hun woonomgeving. Ze hoorde verhalen over dingen die niet kloppen. Maar er waren ook enthousiaste verhalen over de wijk. En aan de problemen wordt gewerkt, ook door de Schuytgrafers zelf.

klaar voor Schuytgraaf.
Sharon Gesthuizen (midden): klaar voor Schuytgraaf.

Het weer was zaterdag ronduit slecht. Echt van dat weer om af en toe te schuilen in een warm en gezellig cafeetje, om op temperatuur te komen bij een kop warme chocolademelk. Maar zo’n cafeetje heb je niet in Schuytgraaf. In ieder geval niet op zaterdag. Er is zelfs geen echt centrum in de wijk. Wat ooit op de werktekening werd aangeduid als ‘het centrum’, in de buurt van het station, is nog steeds een open vlakte. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Binnen een aantal jaren staat hier een permanent winkelcentrum (eindelijk!) en een permanent gezondheidscentrum.

In 2014 moet in ieder geval het Multi Functioneel Centrum (MFC) op die plek staan. Als het aan het wijkplatform ligt, wordt dat een belangrijke nieuwe spil in het sociale leven van de wijk. Tot nu toe mist Schuytgraaf een stek waar ouderen kunnen klaverjassen, de wijkvereniging kan vergaderen, en waar cursussen worden gegeven.

Nieuwe wijk

‘Schuytgraaf is een nieuwe wijk’, zei iemand zaterdag. ‘De eerste bewoners hadden vooral aandacht voor hun eigen huis. Daarna voor hun buren, en daarna voor de straat. Nu ontstaat er eindelijk aandacht voor de wijk. Dat is een goede ontwikkeling.’

Sinds een jaar bestaat er een wijkvereniging. Die gaat vooral ‘leuke dingen’ doen. Maar daar is wel een goede ruimte voor nodig. ‘We rammen echt op tafel, onder andere bij de gemeente en bij de Grond Exploitatie Maatschappij (GEM) Schuytgraaf’, zei een wijkvertegenwoordiger. ‘Al wordt er niet altijd goed naar ons bewoners geluisterd, helaas.’

‘We hebben nu echt plekken nodig, waar wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten. Als die er niet komen, dan komt Schuytgraaf nooit van de grond. En dan blijven de projectontwikkelaars met onverkochte woningen zitten. De wijk moet veel meer gaan leven.’

Negatieve berichten

Schuytgraaf heeft de afgelopen jaren veel last gehad van negatieve berichten in de pers. Er werd luid geklaagd over het ontbreken van een echt winkelcentrum, over de fiets- en wandelpaden die niet af zijn, en over het gebrek aan gezellige plekken waar mensen bij elkaar komen om een praatje maken. Daardoor aarzelen kopers en huurders om in Schuytgraaf te gaan wonen. Terwijl het best een leuke wijk is, met veel ruime en bijzonder gebouwde woningen, vinden de Schuytgrafers zelf. Sharon Gesthuizen sprak met veel enthousiaste bewoners. En ze hoorde, hoe er langzamerhand een soort wijkgevoel van de grond komt.

Buitenplaats

Er wordt bijvoorbeeld druk gewerkt aan een uitbreiding van de Buitenplaats, een project van Siza Dorp Groep. Dat zal snel uitgroeien tot een levendige wijkmagneet, met een ontmoetingsplek voor natuureducatie, een kinderboerderij en een centrum voor landschapsbeheer. Dat staat in ieder geval vast. Het gezellige café van de Buitenplaats zal dan ook in het weekeinde open zijn.
Zodat verkleumde Tweede Kamerleden ook op zaterdag kunnen opwarmen bij een kopje koffie of thee.