Wetenschappelijk bewezen: de SP is socialer

26 april 2012

Wetenschappelijk bewezen: de SP is socialer

Het is eindelijk wetenschappelijk bewezen: gemeenten waarin de SP in het college zit, scoren over het algemeen beter op sociaal gebied. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, is aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit.

Kort geleden verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV. In de studie wordt het sociale beleid van 182 Nederlandse gemeenten onderzocht. In die gemeenten wonen in totaal 9 miljoen Nederlanders.

Het sociale beleid staat stevig onder druk door de maatregelen van het kabinet Rutte. De nu demissionaire regering wil bezuinigen op zaken als sociale werkvoorziening, zorg en thuiszorg, het minimabeleid, de ondersteuning van jongeren die uit de boot dreigen te vallen, en op nog veel meer. Gemeenten wordt gevraagd om het ontbrekende geld maar uit eigen zak bij te passen. Of niet, dat is aan de gemeenten zelf.

Veel gemeenten passen niet bij. Zij wentelen de bezuinigingen doodleuk af op de zwaksten in de samenleving. Behalve gemeenten waar de SP in het college zit. Zij scoren op sociaal gebied duidelijk beter dan gemeenten waarin andere partijen de dienst uitmaken.

Score
De Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012 geeft punten voor diverse onderdelen van het sociale beleid van gemeenten. Met totaal 60 punten hoort Arnhem duidelijk tot de top. Arnhem scoort in ieder geval opvallend hoger dan veel omliggende gemeenten zonder SP-wethouders.

Arnhem eindigt nog niet zo hoog als de absolute topscorer Heerlen, met 75 punten. Maar Heerlen is een heus SP-bolwerk, met een zeer actieve afdeling, een grote fractie in de gemeenteraad, en al vele jaren wethouders op sleutelposities. Het is eindelijk wetenschappelijk bewezen: de SP maakt écht verschil. Ook op plaatselijk niveau.

Lees het hele rapport Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012