SP-onderzoek: Renkum wil kleinschalig en lokaal!

29 april 2013

SP-onderzoek: Renkum wil kleinschalig en lokaal!

Tijdens een SP Openluchtkantoor in Renkum op 20 april peilde de plaatselijke SP de mening van de Renkumers. Bijna 60 plaatsgenoten lieten zich ondervragen. Als u als wethouder in Renkum vier miljoen euro te vergeven had, waar zou u dat dan instoppen?, was de vraag. Het liefst in een kleinschalige en lokale ontwikkeling, was het overwegende antwoord.

Op 20 april heeft de SP in Renkum de inwoners van deze gemeente gevraagd om in de schoenen te kruipen van Erik Heinrich (VVD), wethouder van financiën van Renkum. De SP gaf iedere inwoner vier miljoen euro in coupons van twee miljoen per coupon. Men mocht als wethouder kiezen uit vier mogelijke bestedingen namelijk: natuurbeheer, industrie, midden- en kleinbedrijf, of onderwijs.
Een levenskrachtig, bloeiend midden- en kleinbedrijf, dat vonden de Renkumers het belangrijkst. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van het toerisme in de mooie omgeving van Renkum. Daar hoort natuurlijk een goed natuurbeheer bij, vonden de meeste ondervraagden. Met een goed functionerend Milieu Educatie Centrum, bijvoorbeeld. En met een actieve promotie van duurzame, streekgebonden producten.
En alsjeblieft: doe wat aan goed onderwijs, vroegen de burgers. En behoud de bibliotheek! Veel inwoners van Renkum vinden de bezuiniging op hun bieb nog steeds een onverteerbaar besluit van het gemeentebestuur. Burgers die in de schoenen van wethouder Heinrich mochten stappen, zouden in ieder geval geen miljoenen aan de ontwikkeling van industrie uitgeven. Zorg maar voor een goede bibliotheek, vinden ze in Renkum.