De PvdA van Samsom gaat geen problemen oplossen

27 januari 2014

De PvdA van Samsom gaat geen problemen oplossen

PvdA-leider Diederik Samsom was zaterdag 25 januari in Malburgen de gast op een verkiezingsavond van de Arnhemse PvdA-afdeling. Samsom klonk nogal machteloos en moedeloos. ‘Het armoedeprobleem oplossen is een illusie, dat kan de Haagse politiek niet’, zei hij. De plaatselijke sociaaldemocraten borrelden daarentegen van ondernemingslust, al hadden ze moeite om de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden.

De zaal van Malburgstaete zat behoorlijk vol, ook met Arnhemmers die geen lid waren van de Partij van de Arbeid. Zij mochten Samsom vragen stellen. Die vragen waren soms best pittig. Werkloosheid, koopkrachtdaling, voedselbanken en thuiszorg: het zijn problemen die ook in Arnhem beginnen te knellen. Wat kan de PvdA daar aan doen?

Vanuit Den Haag hoeven de Arnhemmers niet zoveel te verwachten, merkte Samsom op. De aanpak van de zogenaamde ‘krachtwijken’ is in Arnhem een groot succes geworden. ‘Maar door het begrotingstekort is er verder geen geld meer voor’, zei de sociaal- democratische leider.

Samsom zet volledig in op de participatiemaatschappij. In een participatiemaatschappij komen de oplossingen blijkbaar wel vanzelf. ‘Wat doen we aan stille armoede?’, vroeg iemand in de zaal. ‘Aanbellen!’, antwoordde Samsom opgewekt.

Werkgelegenheid? ‘Laat de pensioenfondsen hun overvloedige kapitalen maar in de economie steken’, vond hij. ‘De regering heeft daar geen geld meer voor.’ Zo komt Jan Splinter monter door de economische winter. Je moet als Haagse politiek vooral geen problemen gaan oplossen. Dat doen de burgers zelf maar.

afbeelding niet weergegeven

Mister NO! (foto: Ton Wouters)

Aanpakken door aanbellen

De Arnhemmer mag ook niet van de plaatselijke PvdA verwachten dat ze de problemen van de stad echt gaat aanpakken. In de afgelopen twee jaar hebben PvdA-vrijwilligers tien Arnhemse wijken bezocht om met de bewoners te praten. In totaal duizend Arnhemmers werd naar hun buurt gevraagd. Zaterdag werd het eindrapport feestelijk overhandigd aan Diederik Samsom.

De resultaten van het PvdA-onderzoek wekken verbazing. Grote thema’s in de meeste wijken zijn volgens het onderzoek: troep op straat, en een gevoel van onveiligheid, onder andere door hangjongeren. Het is moeilijk te geloven. Als je op de Geitenkamp bij mensen aanbelt en ze vertellen je dat hun grootste probleem troep op straat is, dan heb je simpelweg niet indringend genoeg doorgevraagd. Als de PvdA wel had doorgevraagd, dan hadden ze vast andere antwoorden gekregen. Werkloosheid, eenzaamheid, problematische schulden, verslaving, gebrek aan perspectieven en armoede zijn de thema’s achter de voordeuren van de Geitenkamp, net als in veel andere wijken van Arnhem.

‘Aanbellen!’, adviseert Diederik Samsom zijn mensen. Maar dan moet je wel durven doorvragen. Met het risico dat je meer problemen te horen krijgt dan je vanuit een PvdA-ideologie kunt oplossen, uiteraard. Hondenpoep en graffiti zijn overzichtelijker en beheersbaarder dan de Echte Problemen. Je mag van de Partij van de Arbeid blijkbaar niet verwachten dat ze Echte Problemen gaan oplossen.