Emile Roemer bezocht Arnhemse bouwprojecten

6 maart 2014

Emile Roemer bezocht Arnhemse bouwprojecten

Emile Roemer was donderdag 6 maart te gast bij de Arnhemse SP om een bezoek te brengen aan enkele bouwprojecten die dankzij SP-wethouder Elfrink worden uitgevoerd. Roemer en Elfrink onthulden ook het SP-plan om de Meinerswijk de status van nationaal park te geven en daardoor beter te beschermen tegen grondspeculanten

De landelijke fractievoorzitter van de SP was op tournee naar enkele steden, waaronder Arnhem. In Arnhem werd hij rondgeleid door lijsttrekker en wethouder Gerrie Elfrink. Onder leiding van Elfrink worden er voor het eerst sinds decennia meer sociale woningen gebouwd dan gesloopt. In 2013 was zelfs 67% van alle nieuwbouwwoningen betaalbaar voor mensen met een lager of middeninkomen.

Bij het gemaal aan de Gelderse Rooslaan onthulde Emile Roemer in het bijzijn van tientallen mensen het SP-plan om de Meinerswijk de status van nationaal park te geven. Nergens in Nederland ligt er zo'n groot natuurgebied aan een rivier en nabij een binnenstad. Het gebied wordt de komende tijd omgevormd tot een hoogwaterbuffer en een recreatiegebied. De SP stelt voor dat Meinerswijk de status van nationaal park krijgt. Daardoor kunnen bouwplannen, zoals van grondspeculant Phanos, definitief niet doorgaan en kunnen Arnhemmers uit noord en zuid blijven genieten van dit prachtige stuk natuur.

Roemer gaf zijn steun aan dit plan en verklaarde ambassadeur van dit plan te willen zijn. Hij moedigde zijn lokale partijgenoten aan om er werk van te maken. Arnhem kan leren van de Maasheggen bij Boxmeer als voorbeeld van een uniek landschap bij een rivier dat mensen trekt dankzij een goede bescherming.

In Sint Marten werd een bezoek gebracht aan de kluswoningen. De SP was tot enkele jaren geleden een van de buurtbewoners met haar pand aan de Van Spaenstraat 48.Voor Roemer betekende het een weerzien met een oude bekende: begin jaren '80 kwam hij vanuit Boxmeer naar Arnhem voor overleggen met andere SP-afdelingen tijdens de begintijd van de partij. Het pand van de buren aan de Schrassertstraat werd met een bezoek vereerd.

De gemeente verkoopt in enkele straten oude arbeiderswoningen uit het begin van de 20e eeuw als kluswoningen. Deze oude panden worden van de sloop gered en krijgen een nieuw leven dankzij starters en opvallend veel zelfstandigen die hun woonwensen werkelijkheid laten worden. Maar vóór het aanbieden van de panden komen er bouwbedrijven langs om het zwaarste renovatiewerk te verrichten. Elfrink en Roemer spraken met enkele bouwvakkers over hun werkzaamheden aan de kluswoningen en met enkele buurtbewoners die in de Nijhoffstraat bezig zijn met het opknappen van hun panden. De uitnodiging om zelf ook de handen uit de mouwen te steken moest vanwege tijdgebrek worden afgeslagen.

Het bezoek eindigde met een rondleiding door bouwwethouder Elfrink op het terrein van de Saksen Weimarkazerne. De gemeente, woningcorporatie Vivare en bouwbedrijf Giesbers geven ook dit terrein vol cultureel erfgoed een nieuw bestaan. In de oude kazernegebouwen zijn woningen gemaakt en worden kleine bedrijven gevestigd. Elders op het terrein worden nieuwe woningen gebouwd die qua architectuur goed bij het voormalige kazernecomplex passen. Roemer en Elfrink spraken ook met enkele bewoners, die zeer enthousiast zijn over hun nieuwe woonomgeving in het hoog gelegen deel van de stad.