h

Zelfredzaamheid met steun in de rug: het Huurdershuis

23 februari 2016

Zelfredzaamheid met steun in de rug: het Huurdershuis

Het Huurdershuis is een onafhankelijke stichting. Men geeft sinds 1985 advies op het gebied van huren en wonen aan: huurders, bewonerscommissies, bewonersorganisaties, sociale professionals, woningcorporaties en gemeentelijke diensten. Voor individuele huurders is 'De Huurdersbalie' het aanspreekpunt.

Foto: Thorsten Kemper, Dortmund / Elize Sopacuwa (links) en Sylvita Meertens. Thorsten Kemper, Dortmund

Verdrietige zaken als huisuitzettingen of absurde situaties, ze hebben al heel wat voorbij zien komen. Elize Sopacuwa: ‘Denk je dat je alles hebt gehad, dan vertelt iemand dat er paddenstoelen onder de trap groeien!’ ‘Zo breed als het onderwerp wonen is, zo verschillend zijn de mensen en de vragen die wij krijgen,’ vertelt Sylvita Meertens. ‘Wat ons als organisatie sterk maakt is de combinatie van sociale (Meertens) en juridische (Sopacuwa) kennis. Hebben wij op een onderwerp de kennis even niet in huis? Dan halen wij die er via ons netwerk bij. Wij zijn een kleine en flexibele organisatie. Doel is het realiseren van gelijkwaardigheid tussen huurder en verhuurder.’ Het Huurdershuis helpt mensen ook om zich te verenigen bij woonproblemen. ‘Ik had een gesprek met iemand die vochtoverlast had in zijn woning, na een verbouwing door de woningcorporatie. Al gauw kwam er nog iemand langs. Dan is er sprake van een groepsprobleem. Deze mensen geven wij tips en tools mee’, zegt Meertens. Het Huurdershuis gelooft in de kracht van mensen. ‘Zelfredzaamheid, met een steuntje in de rug door ons.’

Meertens en Sopacuwa merken dat steeds meer huurders in de problemen komen. ‘We hebben te maken met de bezuinigingen, op allerlei gebieden. Wij zien dat er steeds meer mensen het net niet redden. Deze mensen waren voorheen heel behendig in het schuiven met potjes, maar dat lijkt nu niet meer te kunnen. Als er een onverwachte uitgave komt, zoals een gas- en energierekening, dan gaan deze mensen onderuit.’

Soms hebben ze te maken met complexe problemen die verder gaan dan wonen. ‘Wij hebben dan een signaleringsfunctie. Vaak is het zo dat als iemand de huur niet kan betalen, dan ook de rest van de rekeningen niet. De meeste mensen die in de problemen komen, hebben te lang hun kop in het zand gestoken. Ze weten niet waar zij terecht kunnen en wat zij bijvoorbeeld moeten invullen op al die formulieren. Sommige mensen vallen dan door de mazen van het zorgnetwerk.’ Vertrouwen is een toverwoord. ‘Daarom zijn wij laagdrempelig. Wij oordelen niet als mensen bij ons komen. Wij kijken alleen naar het moment en naar wat er op juridisch en/of sociaal vlak moet gebeuren,’ legt Sopacuwa uit. ‘Wat iemand ook gedaan heeft, welke keuzes hij of zij ook heeft gemaakt, mensen blijven mensen.’

Ben je huurder en heb je een juridisch en/of sociaal probleem op het gebied van huren en wonen? Neem dan contact op met De Huurdersbalie. Voor individuele huurders, woonachtig in de gemeente Arnhem is informatie en advies kosteloos. Kijk op: www.huurdersbalie.nl. of bel met De Huurdersbalie: 06-54976380.

U bent hier