Bewoners Eilandje Urk dienen petitie in

27 juli 2017

Bewoners Eilandje Urk dienen petitie in

Foto: Paul Kusters

Als je huis gesloopt wordt, je niet voldoende serieus genomen wordt, als individuele belangen slechts af en toe behartigd worden, en het gezamenlijk belang van alle bewoners door een woningcorporatie uit het oog verloren is, dan kun je als bewoners de handen ineenslaan. Dat is precies wat de bewoners van eilandje Urk gedaan hebben. Vandaag, 26 juli, dienden zij bij Vivare een petitie in. Een goed voorbereide en met veel bewoners besproken lijst met vragen aan de verhuurder. Luister naar ons, schrijven ze. Neem ons serieus, beantwoord onze vragen, want we willen weten waar we aan toe zijn. Natuurlijk wordt deze bewonersactie stevig door de SP ondersteund.

Al maanden leven de bewoners van Eilandje Urk in het ongewisse over hun wijk. Ze weten niet wanneer ze echt uit hun huis moeten, wanneer de sloop begint. Sommigen hebben hun huis al verruild met een wisselwoning, maar of ze daar nu twee jaar of langer zitten, daarover wordt niets meegedeeld. Vivare heeft elke donderdagmiddag een spreekuur in de wijk, maar op dezelfde vragen komen verschillende antwoorden en toezeggingen. De wachtrij is zo lang dat mensen niet aan de beurt komen. En de mensen die overdag werken, wanneer worden hun vragen beantwoord? Containers voor het verwijderen van huisraad worden gevuld door omwonenden uit andere wijken. Enig toezicht ontbreekt. De eisen bij vertrek worden gaandeweg bijgesteld en leveren daardoor ongelijkheid op. En een idee over de woningen die er gebouwd gaan worden is er niet. En of je terug kunt keren in je eigen straat, tegen een redelijke huur zelfs daar is nog grote onzekerheid over.
De bewoners van Eilandje Urk vragen zich terecht af of er met ze gesold wordt. Ze zeggen dat Vivare een verdeel- en heerspel over de rug van de bewoners heen speelt. Sommige mensen wonen er al veertig jaar, hebben altijd trouw hun huur betaald. Heb je dan geen recht om goed gehoord te worden? Andere huurders wonen er bijna drie jaar en hebben bij het betrekken van hun huis te horen gekregen dat de wijk niet gesloopt zou worden, dat ze rustig in hun tuin en huis konden investeren. En nu?
Deze wijkbewoners eisen hun rechten op, en het is hoog tijd dat Vivare dat begrijpt en nu met harde feiten komt en duidelijke afspraken sámen met haar huurders maakt.