SP strijdt voor behoud Poli Zuid en wil dat college B&W dat ook gaat doen

2 februari 2019

SP strijdt voor behoud Poli Zuid en wil dat college B&W dat ook gaat doen

Fractie van de SP heeft samen met Arnhem Centraal een debatverzoek ingediend over het voornemen van het Rijnstate ziekenhuis om de poli in Zuid te sluiten. Ook de Arnhemse Ouderen Partij heeft zich daarbij aangesloten.

De SP wil dat het college van B&W zich tot het uiterste gaat inspannen om een polikliniek voor het zuidelijke stadsdeel te behouden. De SP hekelt de plannen voor een vertrekt naar Elst. Een vertrek is wat de SP betreft absoluut niet in het belang van de patiënten en de 75.000 inwoners van Arnhem-Zuid. Afgelopen woensdag bleek dat het college al geruime tijd op de hoogte was van de plannen van het ziekenhuis. Ze bleek zelfs te hebben meegepraat met de ziekenhuisdirectie over de sluiting. SP fractievoorzitter Gerrie Elfrink;
“Wethouder Van der Zee blijkt zich zonder slag of stoot neergelegd bij de sluiting van de poli. Hij behandelt de polikliniek als een doodgewoon bedrijf in plaats van een wezenlijke voorziening voor de 75.000 inwoners van Zuid. Het college heeft niets eens de moeite genomen om de gemeenteraad op de hoogte te brengen van de sluiting. Wij hebben het, net als de patiënten, in de Gelderlander moeten lezen.” De SP wil dat de wethouder uit gaat leggen wat hij heeft gedaan om de poli voor Arnhem zuid te behouden en vraagt het college om in actie te komen voor het behoud van een polikliniek in Arnhem Zuid. Elfrink;”het vertrek van de poli uit Zuid is absoluut niet in het belang van de 75.000 inwoners van Arnhem Zuid. Het zal met name patiënten die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer duperen. Het schijnt dat Rijnstate de poli wil vergroten. Dat is natuurlijk prima, maar die uitbreiding kan prima in Arnhem Zuid plaatsvinden. Er zijn nog genoeg leegstaande percelen en kantoren in Arnhem Zuid. Het is een kwestie van willen.”

Foto: Gerrie Elfrink