h

Kopen die Plu!

27 december 2004

Kopen die Plu!

Gelderlander:

Paraplu als brug tussen daklozen en de maatschappij
Door SANDRA DE BOER

ARNHEM - Straatkrant Impuls werd deze maand dankzij een provinciesubsidie van de ondergang gered. Vanaf vandaag verkopen de daklozen in Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn ook iets nieuws: paraplu's. Een proef.

Impuls, de straatkrant van de dak- en thuislozen, bestaat in 2005 tien jaar. Het jubileum wordt op het nippertje bereikt: er moest deze maand een eenmalige provinciesubsidie aan te pas komen om het krantje van een wisse dood te redden.

Voor regiomanager Huub Hofs van de Arnhemse welzijnsinstelling Passade het sein om iets nieuws te proberen. Een 'parapluconcept', onder de naam Cover U, Cover Me. Een initiatief van TripleDutch, een drietal jonge ondernemers uit Arnhem.

"De betekenis van Cover U, Cover Me is tweeledig. Met Cover U wordt de dakloze bedoeld, die het publiek 'beschermt' tegen de regen. Cover Me geeft aan dat mensen door de aankoop van een paraplu laten zien dat ze een warm hart toedragen aan de dakloze", vertelt Hofs.

De daklozen kopen de paraplu's zelf in. Een paraplu kost 2,95 euro. Daarvan gaat 95 eurocent naar de verkoper op straat. Passade ontvangt een minimale bijdrage van de aankoopprijs.

Het project wordt financieel ondersteund door woningstichting Vivare. Het idee achter de verkoop van paraplu's is vergelijkbaar met die van Impuls. "De straatkrant is een middel om een brug te slaan tussen de wereld van de daklozen en de rest van het publiek."

"Mensen die een krant kopen, doen dat soms voor de informatie die er in staat, maar meestal omdat ze het goed vinden dat de dakloze iets doet voor zijn geld. De paraplu is een gebruiksvoorwerp. Bij de aankoop van een paraplu speelt, naast het ideële motief, vooral het praktische motief een rol. In die zin zijn we vernieuwend bezig", zegt Hofs.

Het is niet de bedoeling dat de verkoop van paraplu's concurrerend gaat werken met de straatkrant of andere binnenstadondernemers die dit product verkopen. Hofs: "Het kan goed zijn om een ander product te verkopen dat los staat van de straatkrant. Een paraplu heb je vaak niet bij je. Je kan er wel vijf hebben thuis staan, maar als het regent zijn mensen gauw geneigd er 'effe goedkoop' eentje te halen. We willen kijken of dat in de praktijk ook zo werkt."

Ook heeft Passade contact gehad met verschillende ondernemers in de binnenstad. Volgens Hofs levert het initiatief wisselende reacties op. "We houden rekening met winkels waar nadrukkelijk paraplu's verkocht worden. Het is niet de bedoeling dat we brood van ondernemers afpakken. De meesten hebben een gematigde opstelling. Ik heb gevraagd of ze ons een paar maanden de tijd willen geven. Daarna kijken we of zich problemen voordoen."

Met verschillende dak- en thuislozen is overleg gevoerd. Wanneer het regent, gaan de verkopers volgens Hofs niet graag naar buiten om de Impuls te verkopen. Daarom krijgen ze speciale regenkleding met het logo 'Cover U, Cover Me' zodat ze toch op straat hun geld, maar nu met de verkoop van paraplu's, kunnen verdienen. Hofs: "Sommige dak- en thuislozen die ik heb gesproken, zijn erg enthousiast. Anderen totaal niet en hebben er geen zin in. De verkopers mogen zelf weten of ze er aan meedoen."

De paraplu's worden voorlopig verkocht op plekken waar ook de straatkrant is te verkrijgen. In Arnhem is dat bijvoorbeeld in de binnenstad bij Super de Boer. Wanneer het proefproject goed verloopt, bestaat de mogelijkheid dat de paraplu's in alle grote steden worden verkocht. Hofs, lachend: "We hopen dat de paraplu een collectors-item wordt."

U bent hier