schoenendoos

Artikel uit De Gelderlander van 16-03-2004

Politieke oorvijg voor Van Meurs
Door HARM GRAAT en ERIK LOUWES

ARNHEM - De Arnhemse politiek heeft het aannemen van een gift door oprichter Martin van Meurs van Leefbaar Arnhem gisteravond scherp veroordeeld met een motie van afkeuring.

De fracties van VVD, GroenLinks, SP en ChristenUnie dienden tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie van afkeuring in. Die werd ook gesteund door D66, Jaspers en leden van de verdeeld stemmende fracties van PvdA en CDA. Tegen stemden Stadsbelang, Zuid Centraal, Leefbaar Arnhem en leden van PvdA en CDA. Daarmee kreeg de motie een meerderheid van 20 stemmen voor en 17 tegen.

Van Meurs heeft bij de oprichting van de partij een gift van drieduizend euro aangenomen van toenmalig Vitesse-bestuurder Herman Veenendaal voor de verkiezingskas van Leefbaar Arnhem. Hij vertelde dat niet tegen zijn fractiegenoten uit angst dat er problemen over zouden ontstaan.

"Het is net als bij voetbal. Van Meurs kwam in buitenspelval en dan telt een doelpunt niet meer. Je kunt een scheidsrechter dan uitleggen dat het doelpunt zat, maar dat heeft geen zin. Hij zou er goed aan doen het speelveld zelf te verlaten. De schijn van belangenverstrengeling is ontstaan en die is kwalijk", oordeelde ChristenUnie-fractieleider P. van Dijk scherp.

VVD-fractievoorzitter Th. Theijse: "Giften zijn legaal. Maar de schijn van belangenverstrengeling nemen we hoog op. De politiek is hiermee geschaad. Als politiek moeten we nu een oordeel uitspreken of we dat normaal vinden of dat we het afkeuren. Het mag niet in de lucht blijven hangen dat we dit soort zaken normaal vinden. Wij kiezen voor een scherpe veroordeling."

D66-fractieleider M. Stellingwerf voerde aan dat eventuele gemeentelijke steun aan Vitesse wel degelijk speelde ten tijde van de verkiezingscampagne.

De PvdA stelde zich aanvankelijk terughoudend op en drong bij Van Meurs aan op boetedoening. "Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar het geld is in de partijkas gestort en niet op een eigen rekening. Laten we het dossier sluiten en het oordeel van de kiezers afwachten", aldus fractievoorzitter D. Tiemens.

Onder druk van de VVD-vraag 'vinden we dit normaal of keuren we deze handelwijze af', kozen alsnog drie PvdA-leden voor de motie van afkeuring.

"De raad is te kijk gezet. Het vertrouwen heeft een nieuwe deuk opgelopen. Wij keuren deze na