Ondernemend Arnhem

19 februari 2018

Ondernemend Arnhem

Het Midden- en Kleinbedrijf is het hart van onze economie. Bijna 99% van alle bedrijven in Nederland is klein, met 50 medewerkers of minder. Ook in Arnhem bestaat 99% van alle bedrijven uit MKB. Ondernemers hebben hart voor de zaak. Dat hebben ze in de crisisjaren ook wel laten zien. Juist in deze moeilijke tijden waarin opdrachten soms uitbleven, banken bijna geen leningen verstrekten en consumenten bang waren om geld uit te geven, hebben onze ondernemers extra hard gewerkt om hun bedrijf te kunnen laten bloeien. Soms tegen de klippen op. Zoiets verdient bewondering!

In 2010 ben ik toegetreden als gemeenteraadslid voor de SP in Arnhem. De crisis was volop aan de gang en het was overal merkbaar. Onze binnenstad had te kampen met een enorme leegstand. Er waren miljoenen uitgegeven aan het centraal station en er zouden nog miljoenen uitgegeven worden aan prestigeprojecten als het Rijnboog project. Arnhem had een matig ondernemersklimaat.

Nu Arnhem
Sinds een aantal jaren merk ik dat Arnhem aan het groeien is. Er komen meer winkels in Arnhem, ondernemers nemen meer risico’s en het leeft weer in Arnhem. Dankzij wethouder Gerrie Elfrink is er geen extra geld uitgegeven aan het station en is de laatste fase binnen het budget gebleven.
Er wordt hard gewerkt om de leegstand in de binnenstad terug te dringen. Onze binnenstad wordt ook weer leefbaar gemaakt, zoals met het stromen van St. Jansbeek, de vernieuwing van Musis en het opknappen van het zuidelijke deel van de binnenstad. Er is een zichtbare groei in de binnenstad van Arnhem. Dit is ook niet onopgemerkt gebleven buiten Arnhem, want Arnhem is gekozen als tweede beste binnenstad van Nederland.
In made in Arnhem staat een mooie definitie van Ondernemend Arnhem “kansrijk zakendoen in een aangename omgeving met een internationaal tintje”. Ondernemen in Arnhem en Arnhemse ondernemers zijn internationaal een begrip. Er zijn delegaties uit Turkije gekomen om zaken te doen met Arnhemse ondernemers in bijvoorbeeld energie sector en samenwerkingsverbanden te creëren tussen bedrijven. Er zijn ook verschillende delegaties naar Wuhan, China gegaan. Daarnaast kun je het internationale tintje van Arnhem ook zien aan de vele Duitse bezoekers aan onze binnenstad.
Ondernemers in Arnhem verenigen zich ook steeds vaker. Hierdoor sta je samen als ondernemers veel sterker, dan dat je alleen bent. Wat tevens een verrijking voor onze stad is dat er ondernemers zijn met een andere achtergrond die zich hebben verenigd (zoals TOV). Zij zijn een spil in onze samenleving. Er liggen volop kansen voor een mooie economische toekomst in Arnhem.

Kansen in Arnhem
Arnhem staat bekend om Energy. We ontvangen diverse delegaties die onze “Energy” ondernemers bezoeken. Ook ontstaan er samenwerkingen tussen verschillende organisaties. Arnhem heeft verschillende delegaties van ondernemers uit diverse landen ontvangen. Zij hebben het Industriepark Kleefse Waard bezocht. Hierna zijn er verschillende contracten afgesloten. Om deze Internationale samenwerking verder te versterken, is het raadzaam dat er meer handelsreizen tussen Arnhem en andere landen en steden worden georganiseerd. Arnhem heeft ook een regioverbinding met Nijmegen ook hier kan men de samenwerking intensiveren, zodat er ook betere ondernemersklimaat wordt gecreëerd tussen Arnhem en Nijmegen.
Mede dankzij onze ondernemers is Arnhem aan het groeien. Ik zie een positieve ontwikkeling in Arnhem. De leegstand van onze binnenstad en de leegstand van kantoren wordt bestreden. In Arnhem Zuid vestigen meer winkels en bedrijven zoals Decathlon. Door een optimale samenwerking tussen ondernemers en politiek, zie ik een vruchtbare toekomst voor onze stad Arnhem!

Deze bijdrage verscheen eerder in het januari nummer van Biz & Business.