Cultuurcluster doorgedrukt; SP stapt uit raadswerkgroep

24 mei 2008

Cultuurcluster doorgedrukt; SP stapt uit raadswerkgroep

Dankzij de steun van de coalitiepartijen PvdA , CDA en Groen Links in de gemeenteraad voor het plan âCultuur in Rijnboogâ, is de komst van het nu nog 120 miljoen cultuurcluster in Rijnboog aan de haven een stap dichterbij gekomen. Voor de SP was dit aanleiding om uit de raadswerkgroep te stappen. SP-Raadslid Cris Lenting: "Burgers en vooraanstaande mensen uit de kunst- en cultuurwereld hekelen het voorliggende plan. Reële financiële en culturele onderbouwingen ontbreken. Door deze opstelling van college en partijen wordt weer een kloof geslagen met de Arnhemse bevolkingâ.

de-gelderlander-klein2.jpg

'Burger hoeft zich echt geen zorgen te maken'

ARNHEM - Marion Blom, voorzitter van de Raadswerkgroep Rijnboog, geeft een deel van de opdracht van de werkgroep terug aan de raad.

Na de burgerparticipatie over het Havenkwartier begeleidt de groep dus niet meer eenzelfde proces over het Coehoorngebied.

Het opstappen van SP en Pro Arnhem (niet Zuid Centraal, zoals abusievelijk stond vermeld) uit onvrede over het besluit over het museum heeft de werkgroep genekt.

Blom: "De raadswerkgroep had twee taken: de gespannen verhoudingen in de raad normaliseren en de burger bij Rijnboog betrekken. Iedereen was het erover eens dat dat alleen kon met steun van vrijwel de hele raad. Als er dan twee partijen uitstappen, houdt het op. We zijn geen tien kleine negertjes die maar blijven doorgaan."

Wat vindt u van de stap van SP en Pro Arnhem?

"Ik ben gevraagd als onafhankelijk voorzitter, dus ik doe daar geen uitspraken over."

Dat uw werk eerder stopt dan de bedoeling was moet u als voorzitter toch treurig stemmen.

"Ja, het is hartstikke jammer dat we nu al moeten ophouden na het proces voor het Havenkwartier â want dat maken we af. Raadsleden hebben soms moeite politiek en proces uit elkaar houden."

En u? U bent tenslotte ook raadslid, voor de PvdA.

"Dat klopt, maar ik zit niet voor de PvdA in de raadswerkgroep. Dat doet Niels Springeling. Ik ben onafhankelijk voorzitter."

Moeten de Arnhemmers nu vrezen voor de burgerparticipatie?

"De burger hoeft zich daar geen zorgen over te maken. Het college kan de bevolking er niet meer buitenhouden. Dat kunnen B en W écht niet maken."