h

Station 'Arnhem Centraal'

28 mei 2008

Station 'Arnhem Centraal'

de-gelderlander-klein2.jpg

Geen bouwer station Arnhem

ARNHEM - De laatste kandidaat om het nieuwe Arnhemse treinstation te bouwen, een Duits consortium, is op een zijspoor geraakt. Maandag leek het er nog op dat er alleen uitstel zou zijn wegens de moeizame onderhandelingen. Er is echter definitief geen overeenstemming bereikt met de Duitse bouwer, die 55 miljoen euro meer nodig denkt te hebben dan beschikbaar is.

De kans is groot dat het plan helemaal niet uitgevoerd kan worden. Daarmee blijft de omgeving van het Arnhemse station een bouwput en blijft het veelbekritiseerde tijdelijk station langer in gebruik.

Aan het nieuwe station wordt al sinds 1997 gewerkt. De blikvanger van het nieuwe station zou een futuristische ov-terminal moeten zijn. Geen enkel Nederlands bedrijf wil zich wagen aan het ingewikkelde ontwerp van architect Ben van Berkel.

In politieke kringen is grote onrust ontstaan over het tot nu toe desatreus verlopen project. Overleg met de ministers Eurlings van Verkeer en Cramer van VROM heeft maandag geen uitkomst geboden.

Wel is afgesproken dat ProRail, dat het spoorwegennet beheert, probeert om bedrijven alsnog te interesseren voor het project. Ook is architect Van Berkel gevraagd zijn ontwerp te versimpelen zodat het gemakkelijker en goedkoper gebouwd kan worden. Voorts wordt onderzocht of het gebouw goedkoper kan worden door het te combineren met geplande kantoren bij het station.

Rijk, provincie Gelderland noch gemeente Arnhem zijn bereid extra geld op tafel te leggen. Arnhem, Gelderland, Stadsregio en ministers weigeren commentaar, evenals de architect.

Arnhem Centraal

Directeur Ger Visser van projectontwikkelaar Eurocommerce, die nagenoeg alle kantoren bij het station bouwt, zegt dat Arnhem en ProRail nu snel moeten afstappen van de Europese aanbesteding van het stationsgebouw. "Uit dat proces is geen goede kandidaat naar voren gekomen.

Nu moet men formeel deze aanbestedings- procedure beëindigen en snel kiezen voor een een-op-een contact met een aannemer. Dat zal misschien wat extra geld kosten, maar je komt er wel uit."

Visser zegt dat daarbij haast geboden is. De kosten van grondstoffen voor de bouw zijn aan het stijgen. "Elke dag uitstel betekent dat de kosten verder oplopen. Ik vind dat de gemeente hier niets te verwijten valt. De overheid is nu eenmaal gehouden aan een openbare aanbestedingsprocedure. In deze markt is dat bepaald niet handig. Bedrijven hebben werk genoeg."

Reizigersvereniging Rover ziet in de kwestie een aanleiding te meer om de top van spoorbeheerder ProRail naar huis te sturen. "Hier is sprake van grootscheeps falen", zegt woordvoerder Rikus Spithorst.

" ProRail krijgt nooit iets op tijd af. Het lijkt toch niet meer dan logisch dat je het oude station pas gaat slopen als het nieuwe rond is", aldus Spithorst. "De reiziger moet het nu veel te lang doen met een bijzonder slecht station."

In de Arnhemse politiek, die donderdag- middag officieel wordt ingelicht, is de schrik groot. Oppositieleider Gerrie Elfrink (SP) zegt dat verantwoordelijk wethouder Sander van Bodegraven (PvdA) moet aftreden.

"Hij heeft ons met de hand op het hart beloofd dat hij dit project, anders dan zijn voorganger Lenferink, in de hand zou houden. Maar dat is niet gelukt." Volgens Elfrink zit er niets anders op dan nu een sober, functioneel station te bouwen.

Ook Addy Plieger (ChristenUnie) herinnert zich de plechtige belofte van Van Bodegraven, maar een discussie over zijn positie is volgens haar vers twee. " Nu moet hij ons de uitgang wijzen. Ik vrees dat dat neer zal komen op kwaliteitsverlies. Een Praxisstation. Geld bijpassen, dat kunnen we niet meer."

Coalitieleider Rudi Rikken (PvdA) is ook erg geschrokken. Over Van Bodegraven zegt hij 'dat die jongen er ook niks aan kan doen dat de aanbesteding zo tegenvalt'. "Ik voel er niets voor het ontwerp nu in de prullenbak te gooien. Dan maar liever hier en daar een versobering, een andere aannemer of collecteren bij provincie en Stadsregio. Dat station moet er komen."

U bent hier