24 januari 2009

SP op werkbezoek bij moskee-locatie

Gisteren was SP 2e kamerlid Sadet Karabulut op werkbezoek in Arnhem. Hierbij werd onder andere een bezoek gebracht aan de Sint Jansschool aan de Rosendaalsestraat. Hier heeft het Arnhemse stadsbestuur een moskee gepland. Een moskee waarbij de SP vragen heeft rondom de organisatie die ervoor verantwoordelijk is. Daarnaast wordt de geplande moskee dusdanig groot, dat de locatie in een sterk verdichte wijk, voor problemen kan gaan zorgen op het gebied van parkeren en bereikbaarheid.

Harry van der Ploeg, zaterdag 24 januari 2009

ARNHEM - Sadet Karabulut, parlementariër voor de SP, weet hoe hoog emoties in een woonwijk kunnen oplopen als er een voorziening komt waar omwonenden niet op zitten te wachten.

Bij de Sint Jansschool in Arnhem, die dreigt te moeten wijken voor een moskee van de Turkse organisatie Milli Gorus, vertelt ze dat ze gewerkt heeft voor de gemeente Amsterdam als coördinator drugsbeleid. "Ik was betrokken bij de komst van opvang van harddrugsverslaafden in een woonwijk."

Veel tijd trok de gemeente uit voor informatie aan en overleg met bewoners, veel tijd ook om mensen ervan te overtuigen dat de opvang overlast zou doen verminderen. "Het plan slaagde, de overlast nam af."

Van zorgvuldig overleg met de buurt van de kant van de gemeente over de komst van de moskee is geen sprake geweest, zo krijgt Karabulut te horen van haar partijgenoot Gerrie Elfrink, fractievoorzitter in de Arnhemse raad. "Ze willen hier een grote moskee, die veel mensen trekt. Die bezoekersstroom kan de wijk niet aan. Het is een ongeschikte plek." Drie mensen van de Bewonersgroep Rosendaalsestraat beamen dat. "We zouden ook hebben geprotesteerd als de Sint Jansschool zou moeten wijken voor een Aldi."

Karabulut erkent dat de landelijke politiek weinig voor de actievoerders kan doen. "Het moet lokaal opgelost worden." Maar wel in goed en zorgvuldig overleg, vindt ze. Met alle aandacht voor de zorgen van de bewoners.

Ze hoort ervan op dat de fractie Wilders in december Kamervragen over de moskee heeft gesteld. 'De gemeenten drukken de bouw van moskeeën gewoon door en dat is helaas moeilijk te stoppen', schreef Sietse Fritsma namens de fractie Wilders aan Brigitte Brugman van Klarendal in Actie. 'Maar we blijven daar natuurlijk wel tegen vechten.'

Het contact met de fractie Wilders kwam voort uit het rondsturen van mailtjes. "In een wanhoopsdaad", schreef Brugman.

De hyves-site van Klarendal in Actie toont een filmpje op You Tube van een moskee in vol ornaat met twee minaretten als schrikbeeld voor Klarendal. Reageren mag, maar wel in fatsoenlijke taal, meldt de site. 'Racistische of discriminerende teksten in de krabbels of blog worden direct verwijderd!'

Drie leden van de Bewonersgroep Rosendaalsestraat (rechts) in gesprek met de SP-delegatie (links) voor de Sint Jansschool. In het midden Sadet Karabulut, lid van de Tweede Kamer voor de SP. foto Jan Wamelink