Wethouder onder vuur over 'de Boei'

29 januari 2009

Wethouder onder vuur over 'de Boei'

Bij het interpellatiedebat over âde Boeiâ van afgelopen maandag geen verantwoordingsvragen vanuit de collegepartijen PvdA, CDA en Groen Links. Het was de oppositie onder leiding van de SP die de juiste toon aansloeg in het debat. Fractievoorzitter Rudie Rikken van de PvdA maakte het helemaal bont door de schuld bij ambtenaren naar te leggen. In plaats dat hij de verantwoordelijk wethouder van Eeten aansprak op zijn fouten.

Beluister hier ook het item van omroep Gelderland.

Wethouder Barth van Eeten zwaar onder vuur over drugsboot De Boei

dinsdag 27 januari 2009

ARNHEM - Wethouder Barth van Eeten lag maandagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering zwaar onder vuur naar aanleiding van zijn optreden omtrent drugsboot De Boei. Veel fracties vroegen zich af waarom de wethouder verrast was over het besluit van de voorzieningenrechter.

Die bepaalde dat het schip voorlopig niet mag worden afgemeerd in de Nieuwe Haven. Daardoor dreigen aanstaand weekeinde 60 drugsverslaafden op straat te komen. Maar Van Eeten heeft er vertrouwen in dat dit niet gebeurt. "Wij overleggen met bedrijven of de boot in eerste instantie tot half februari op de huidige plek mag blijven liggen. Ze tonen zich niet onwelwillend, maar willen zekerheid dat de boot over enige tijd vertrekt."

Van Eeten staat nog steeds achter het besluit om De Boei te verplaatsen naar de Nieuwe Haven. "Als ik fouten heb gemaakt, dan trek ik daaruit conclusies. Maar ik verkeer in de volle overtuiging dat ik geen fouten heb gemaakt."

Met name een felle Gerrie Elfrink, fractieleider van de SP, nam daarmee geen genoegen en legde de wethouder het vuur aan de schenen. "We zullen nog geen motie van wantrouwen indienen, maar als we kijken naar het geklungel dan hebben wij er geen vertrouwen in dat deze wethouder dit dossier tot een goed einde brengt."

Hij kreeg steun van fractieleider Margreet van Gastel van de VVD. "Wat ons nu overkomt, hebben het college en een deel van de raad over zichzelf afgeroepen." Ook fractievoorzitter Lea Manders van Zuid Centraal was fel. "Wij zijn teruggefloten door de rechter. Wie heeft er zitten slapen. Kloppen de juridische adviezen soms niet die het college heeft gekregen?"

Martin van Meurs van Pro Arnhem deed er nog een schepje bovenop. "De wethouder kan zijn handen wel in onschuld wassen, maar hij komt niet erg overtuigend over." Fractieleider Rudi Rikken van de PvdA legde de schuld bij het ambtenarenapparaat. "Er zijn aanwijsbare blunders gemaakt. Zaken omtrent het bestemmingsplan rond de Nieuwe Haven hadden veel zorgvuldiger uitgezocht moeten worden."