Gerrie's herrie: Het is PvdA of SP, dat is de echte keuze

7 februari 2009

Gerrie's herrie: Het is PvdA of SP, dat is de echte keuze

Hieronder het interview met fractievoorzitter Gerrie Elfrink zoals dat vandaag in de Gelderlander is verschenen.

de-gelderlander-klein2.jpg

Het is de PvdA of de SP, dat is de enige echte keuze

SP-leider Gerrie Elfrink kreeg deze week de wind van voren. De coalitie is zijn hoge toon zat. Hij moet zich aan de spelregels houden in het debat. Elfrink vindt het onzin. âDit is afleiding. De coalitie faalt en dat zeg ik dan. Dat kunnen ze niet hebben.â

Door Piet Venhuizen

âNooit heb ik iemand uitgescholden. Mijn God, waar houden ze zich mee bezig.
Wat een roddel, wat een amateurisme. Terwijl het zou moeten gaan om de dingen die belangrijk zijn voor de mensen in de stad. âBij de verkiezingen van maart volgend jaar gaat het eigenlijk alleen tussen ons en de PvdA. De PvdA bepaalt al tientallen jaren het beleid en wij zijn de partij die vindt dat het anders moet. De inzet is: we moeten groter worden dan de PvdA. Dan kunnen wij de coalitie- onderhandelingen leiden in plaats van de PvdA. Andere partijen dan de SP kunnen dat niet, die kunnen nooit groot genoeg worden. Wij wel. We zijn er klaar voor.
âDe PvdA is de partij van de prestigeprojecten. Daar denken ze dat ze met zoân megalomaan RijnboogÂproject de hele stad in één klap kunnen opknappen, maar dat is natuurlijk een illusie. De PvdA heeft ervoor gezorgd dat Arnhem een reuzenstation krijgt, maar toen de bouw misliep, was het ineens een project van ProRail. De fractie laat wijken renoveren door ze tientallen jaren te verwaarlozen; daarna gaat alles plat.
Wij zeggen: onderhoud die wijken, knap ze op. Afgelopen week zei de PvdA dat ineens ook, tot ieders verbaÂzing. Mooi, natuurlijk, maar ik moet het nog zien. âTot op heden bouwde de PvdA liever dure huizen om rijken naar de stad te halen. In Klarendal komt een chique modekwartier en Volkshuisvesting subsidieert ook dat nieuwe café Goed. Maar honderd meter verderop moest het steunpunt voor de ouderen dicht vanwege bezuinigingen. Waar zijn ze mee bezig?
âPrestigeprojecten mogen van de PvdA miljoenen kosten, maar voor de rest is geen geld. BuitenGewoon Beter, het project om de inrichting van de Arnhemse wijken weer op minimumniveau te brengen, moet nota bene zeventien jaar duren. Terwijl je daar toch je belasting voor betaalt: dat je straatje er netjes bijligt. Wij willen werklozen inschakelen voor BGB. Dan gaat het sneller en verdienen die mensen de kost.
âWethouder Van Bodegraven verbruidde het bij de renovatie van het museum, maar onttrok zich aan een debat in de raad. Maar hij kreeg wel een groots afscheid in Luxor. Ook de herinrichting van de raadzaal mocht wat kosten.

Bijna een miljoen. Schandalig, want voor betere kleedkamers van voetbalclubs is geen geld. Wel voor Vitesse. âIk kan het bijstandsÂmoeders niet uitleggenâ, zei PvdA-leider Rikken om duidelijk te maken dat hij Vitesse een lening van elf miljoen niet wilde kwijtschelden. Later deed hij het toch. âDe PvdA regeert met het CDA en GroenLinks, maar die partijen maken niets klaar. Het CDA wil ongeveer hetzelfde als de PvdA, GroenÂLinks niet, maar heeft helemaal niets binnengehaald. Totaal niets.
âWij zijn de enige tegenstander van het PvdA-beleid die ertoe doet. De oppositie van de VVD is ongeloofwaardig. Die fractie maakt geen analyse, maar bestrijdt symptomen; vandaar dat plan om alle minima een fiets te geven. De VVD had het liefst ook in het college gezeten; is het in feite eens met het beleid. De ChristenUnie niet, maar die partij legt zich neer bij de situatie. Die accepteert RijnÂboog, terwijl ze ertegen is.

âMijn hoop is gericht op de nieuwelingen in de raad. Neem nou Tobias de Groot van GroenLinks of Sjoerd Meulensteen van het CDA, aan hen heb je wat. Ook Paul Stein van de PvdA doet het anders dan de meesten van zijn fractiegenoten. Zo zijn er meer namen, ook in mijn eigen fractie. De verzuring komt van de oudere generaÂtie. Zelf word ik weer lijsttrekker, want ik wil wethouder of coalitieleider worden. Lukt dat niet, dan blijf ik in de raad, maar op de achtergrond. Oppositieleider worden, dat doe ik niet nog een keer.â

20090207-gerrie
foto Jan Wamelink