Herrie met 'Gerrie'

6 februari 2009

Herrie met 'Gerrie'

De coalitiepartijen leggen het af op inhoud en gooien het weer op de vorm. Dat de âtoonâ, de heren en dames niet helemaal bevalt, roepen zij over zichzelf af. Het college stapelt blunder op blunder en de collegepartijen zitten er bij en kijken er naar. De SP is zeer betrokken bij de stad en haar burgers. Dat Gerrie, dan betrokken het debat voert, is alleen maar goed.

de-gelderlander-klein2.jpg

Gerrieâs hoge toon nu wel zat

Arnhemse coalitie heeft het helemaal gehad met fractievoorzitter SP.

door Piet Venhuizen, 5  februari 2009

ARNHEM â Elfrink (SP): âIk had in ieder geval weer begrepen dat D66 weer genaaid is door de PvdA. Ja, meneer DeWit, dat kunt u toch eigenlijk ook wel verwachten? U weet toch hoe ze zijn, inmiddels?â
Springeling (PvdA): âProtest.â
Elfrink: âProtest? Waartegen? Tegen het zeggen van de waarheid?â
Burgemeester: âWat meneer Elfrink bedoelde te zeggen, is âin het pak genaaidâ, dat is een keurige Nederlandse uitdrukking.â
Elfrink: âIk heb het woord âkontâ niet in de mond genomen.â
Burgemeester: âMeneer Elfrink, u moet niet pushen.â
Elfrink: âMoet u dat ook niet doen.â
Zomaar een debat (over RTV Arnhem) uit zomaar een raadsvergadering ( 24 november). Oppositieleider Gerrie Elfrink hakt zoals zo vaak fors in op de coalitie. Hij gaat te ver, vinden veel politici. âDie hoge toon, ik ben het helemaal zat.â

â Hij is altijd zo verongelijktâ, zegt coalitiepoliticus John Veldman (GroenLinks) over zijn opponent Gerrie Elfrink. â Hij zit in de oppositie en kan dus weinig gedaan krijgen. Dan gaat hij schreeuwen. Hij heeft altijd gelijk, zo poneert hij zich. Je raakt eraan gewend. âDe herrie van Gerrieâ, noemen wij het inmiddels. De inhoud gaat verloren, het is altijd welles, nietes. Het gaat hem vaak ook niet om de inhoud. Wethouder Weeda vroeg hij waarom ze minima een eindejaarsuitkering gaf, terwijl ze eerder toeslagen had afgepakt. Ja, wil je nou wel of niet die eindejaarsuiterking, denk ik dan. Nou, die wilde hij wel. Maar hij wilde ook Weeda te pakken nemen.â
Als grote tegenstander van Elfrink in de raad geldt PvdA-leider Rudi Rikken. Die ergert zich groen en geel aan zijn opponent, vertelt hij. âHij houdt zich aan geen enkele spelregel, schreeuwt overal doorheen, ook als zijn spreektijd om is. Uit betrouwbare bron weet ik dat ook in de SP ergernis bestaat. Laatst sprak Cris Lenting over de drugsboot, maar Gerrie nam het debat gewoon over. Hij soupeert alle spreektijd op. Michael Alberts had nog elf seconden om over de A12 te praten. Dat doe je niet.â
Wieneke de Waard (GroenÂLinks): â Ik zou me kapot schamen als ik zo mijn fractie zou leiden.â
CDA-leider Ine van Burgsteden: â Dat opgeblazene wekt weerstand. Je zit haast te wachten tot hij door zijn tijd heen is, dan is hij buiten beeld. Dat zie je de burgemeester ook denken. Wat je ook vaak ziet: Gerrie doet een discussie in de raad voor de bühne nog eens over, terwijl de zaak in de commissie al is afgekaart. Maar daar is de SP dan niet verschenen.â
Bij de oppositiepartijen leeft de kritiek op Elfrinks aanpak minder.
Nico Wiggers ( Zuid Centraal): âDe aversie in de stad tegen de coalitie wordt steeds groter. Gerrie profileert zich.â
VVD-leider Margreet van Gastel: âHij eist veel tijd voor zichzelf. Hij praat door mensen heen, hij lapt afspraken aan zijn laars. Dat is zijn keus, niet de mijne.â
Martin van Meurs (Pro Arnhem): âHij zou meer kunnen bereiken als hij ook eens onderhandelde. Ik raad hem aan zijn toon te wijzigen. Hoe meer Weerstand hij oproept, hoe minder zijn tegenstanders zich gelegen laten liggen aan zijn standpunt.â
Elfrink reageert woedend: âDit is de omgekeerde wereld. De door de PvdA geleide coalitie faalt keer op keer, maar wie er wat van zegt, krijgt de zwartepiet. Dit gaat nergens over. Nooit heb ik iemand uitgescholden. Blunder na blunder van Rikken en dan dit. Laat hem naar zichzelf kijken.â
Cris Lenting ( SP): âWij ons ergeren? Helemaal niet. Dat debat over De Boei was zo afgesproken.â

Bij de interpellatie over de Boei speelden de coalitiepartijen weer verstoppertje of maakten fouten door ambtenaren de schuld te geven. Dat debat duurde 19 seconden te lang, Michael Alberts heeft het A12 standpunt, met wat smokkelen, toch kunnen brengen.