Wethouder moet werken aan de Apeldoornseweg

10 februari 2009

Wethouder moet werken aan de Apeldoornseweg

De Arnhemse raad heeft wethouder Cees Jansen teruggestuurd naar de bewoners van de Apeldoornseweg. De wethouder moet opzoek naar een alternatief dat meer aan de wens van omwonenden tegemoet komt. Al reeds lange tijd schermt de wethouder met een 'laanvariant'. Een plan waarbij het huidige beeld van de Apeldoornseweg verdwijnt. Ook de SP ziet meer in een oplossing waarbij de uitstraling van de Avenue Royale behouden blijft.

20090210-laan-variant
de laanvariant

de-gelderlander-klein2.jpg

Jansen wil over Apeldoornseweg praten zonder 'millimetergewurm'

09 februari 2009

ARNHEM - De Arnhemse verkeerswethouder Cees Jansen wil zo snel mogelijk om de tafel gaan zitten met omwonenden van de Apeldoornseweg om te kijken of er een alternatief mogelijk is voor het kappen van de bomen op de middenberm.

Dat zegde hij maandagavond toe nadat raadsleden flink druk op hem hadden uitgeoefend voor een nieuw gesprek.

Woordvoerders van politieke partijen bij deze kwestie wil Jansen graag bij dit gesprek uitnodigen.

Hij blijft ervan overtuigd dat bomenkap onvermijdelijk is voor modernisering van de drukke uitvalsweg tot een goed berijdbare laan. "De prachtige bomen tussen de Sonsbeekweg en de Jacob Cremerstraat kun je dan verplaatsen." Een model met een ventweg dat bewoners van de actiegroep Avenue Royale naar voren hebben gebracht blijft Jansen afwijzen vanwege verkeersonveilige kruisingen met de wijk en andere bezwaren.

Hij vindt ook dat de actiegroep bij het nieuwe overleg zal moeten aantonen bereid te zijn tot andere gedachten. Ook heeft Jansen geen trek in 'gewurm op millimeters', zo liet hij de gemeenteraad weten. "Anders zijn we zo weer twee jaar verder met praten en dat wil ik niet. In het verleden hebben we al uitgebreid gesproken met de bewoners over zes modellen." Volgens Jansen kwamen bewoners zelf aanvankelijk samen met de gemeente tot de conclusie dat de laanvariant het beste was. "Totdat het model ventweg werd bedacht. Dat heeft de gemeente toen bekeken maar dat voldoet niet."

20090210-ventweg-variant
de ventwegvariant