Wijze woorden: 'Nu streep door die haven'

9 februari 2009

Wijze woorden: 'Nu streep door die haven'

In de Gelderlander van vandaag wijze woorden over het 'Rijnboog' project. Een project dat nu ook echt financieel niet haalbaar is.

de-gelderlander-klein2.jpg

Ontwerp haven in Rijnboog is te duur

vrijdag 06 februari

ARNHEM - Het ontwerp dat het architectenteam voor het Havenkwartier in Rijnboog heeft gemaakt, blijkt te duur. Er zal opnieuw naar het plan moeten worden gekeken, en dat betekent minimaal een half jaar uitstel voor het omstreden Arnhemse plan.

De financiële pijn zit vooral in het Cultuurcluster. Om de ambities van museum, schouwburg en filmhuis te kunnen verwezenlijken, is een groot gebouw bezuiden de Weerdjesstraat ingetekend. Dat maakt het plan te duur.

Hoeveel te duur het derde schetsontwerp is, wil verantwoordelijk wethouder Roeland Kreeft (Ruimtelijke Ordening) niet zeggen. "Ik ga geen exacte bedragen noemen. Maar het is zoveel te duur dat wij dat als college niet voor onze rekening willen nemen", zegt hij.

20090209-rijnboog-gebied

'Nu streep door die haven'

maandag 09 februari

ARNHEM - Zet een streep door de Rijnbooghaven, nu de plannen voor dit stadsvernieuwingsgebied te duur blijken te zijn.

Deze eis stelt een deel van de gemeenteraad, hoewel niet de meerderheid.

"Dit is het einde van de grote haven met sluis", zegt Addy Plieger, leider van de ChristenUnie. "Een goed alternatief is het plan van de Stichting Jansbeek boven Water om de beek uit te laten komen in dit gebied", zegt Margreet van Gastel (VVD). "Zo'n haven waarin je tegen een sluisdeur aan zit te kijken, dat is toch ook niks", zegt Martin van Meurs (Pro Arnhem). "Maak een kleinschalig plan, niet dat hele masterplan weer bijstellen omwille van het geld, dat is in 2005 ook al gebeurd", zegt Gerrie Elfrink (SP). "Niemand zit op deze onzin te wachten", zegt Nico Wiggers (Zuid Centraal). "Maak maar een mooi beekje."

De partijen die nu oproepen de haven te laten varen, zijn voor het merendeel altijd tegen het plan geweest. Alleen de VVD was eerst voor. "Dit is een triomf, maar ook een tragedie", zegt Plieger. "Nu er te weinig geld voorhanden blijkt te zijn, is weer alles mogelijk. Heel treurig is dat de voorstanders altijd hun oren dichtdeden als wij met bezwaren kwamen. Er is zoveel tijd, geld en inzet verspild in al die jaren. Ik pleit er zelfs voor de naam Rijnboog overboord te zetten. Die is besmet. We moeten nu eindelijk komen tot een plan waar iedereen achter kan staan, inclusief de burgers."

De drie coalitiepartijen PvdA, CDA, GroenLinks en ook D66 gaan niet zover. Opmerkelijk is wel dat GroenLinks-leider Wieneke de Waard zegt dat die haven voor haar 'nooit heilig is geweest'. "Op zich hebben wij genoeg aan de illusie van water. Voor ons zijn de culturele poot en een goede verkeersafwikkeling belangrijker", zegt zij. Jan de Wit (D66) wijst erop dat de financiële problemen bij het cultuurcluster liggen, niet bij de haven. "Dat cultuurplan moet nu worden aangepast. Het is alleen zaak dat het niet ten koste gaat van bijvoorbeeld Musis Sacrum." Rudi Rikken (PvdA): "Een groot deel van het plan is gedekt, nu de cultuur nog. Die haven met sluis is bepaald geen illusie."