Aan de slag met leegstaande huurwoningen

29 april 2009

Aan de slag met leegstaande huurwoningen

Naar aanleiding van vragen van de SP over de leegstand van huurwoningen voor de verkoop, gaat het college in gesprek met de woningcorporaties. Het is natuurlijk onverantwoord om onverkoopbare huurwoningen leeg te laten staan terwijl er een tekort is aan betaalbare huurwoningen. Zeker wanneer de beoogde verkooptermijn is verstreken en de woningen toch nog leeg blijven. We gaan er vanuit dat de wethouder hierover goede afspraken maakt met de woningcorporaties.

de-gelderlander-klein2.jpg

Overleg bij onnodige leegstand

woensdag 29 april 2009

ARNHEM - Wethouder Roeland Kreeft gaat met de woningcorporaties praten over maatregelen om onnodig lange leegstand van te koop staande huurwoningen in Arnhem te voorkomen. De kwestie wordt aan de orde gesteld in een 'volgend bestuurlijk overleg'.

De SP hekelde aan het begin van dit jaar de verkoop van huurwoningen in Arnhem en de leegstand die daarmee gepaard gaat omdat de woningen weinig gewild zouden zijn. Kreeft erkent dat de kredietcrisis remmend werkt op de aankoopbereidheid.

De corporaties Volkshuisvesting en Portaal hebben elk duizend huurwoningen in het verkoopprogramma, Vivare negenhonderd. Huizen worden eerst aan huurders aangeboden, daarna aan de vrije markt. Die laatste categorie omvatte deze maand 134 woningen.

Volkshuisvesting en Vivare laten de huizen maximaal zes maanden leeg staan, Portaal drie maanden. Als een huis onverkoopbaar blijkt, gaat deze terug in de verhuur.